Al mijn verwarmingen staan te gloeien als een bezetene ondanks dat mijn thermostaat op 15 staat en het in huis 23.5 graden is??

Ik snap er niks van... is het de thermostaat of de cv ketel?
ik heb inmiddels de knoppen van de verwarming maar op 0 gezet en iemand zei dat ik de stekker maar uit de CV moest trekken. leuk en aardig maar dat is dus ook geen warm water en ivm legionella vind ik dat ook geen fijn idee. Heeft iemand een idee waar het probleem kan liggen? het is niet dat ze een beetje aanstaan maar echt gloeiend gloeiend heet.

Toegevoegd na 8 uur:
Inmiddels is het probleem verholpen, het lag toch aan de cv ketel, het motortje en de driepuntsweetikwat was stuk. iedereen bedankt voor de antwoorden =)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
124.2K

Antwoorden (6)

Ik zou het eerst bij de thermostaat gaan zoeken. Kun je die niet loskoppelen?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik heb geen idee hoe... het is een simpel rond digitaal dingetje van honeywell, 2 jaar oud en er zit alleen maar 1 snoertje aan die langs de muur om hoog verdwijnt...
wat voor een thermostaat heb je ?
als het er een met een draaiknop is dan kan het contact vast zitten. je kan die knop er af halen en dan misschien los schroeven .
de 2 draadjes uit de muur moeten los van mekaar zijn om de verwarming uit te zetten.

heb je een elektronische thermostaat dan moet je er ook gewoon voor zorgen dat de draadjes los liggen

blijft hij dan nog steeds verwarmen dan zit het in de ketel
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
1- de thermostaat blijft hangen of is kapot
2- de ketelsturing is in de war.
Hoe kontroleer je de thermostaat? - zet hem hoger dan de werkelijke temperatuur, je moet dan direct of na een paar seconden een tikje horen van de schakelaar in de thermostaat.
Als je hem weer lager zet moet je wederom een tikje van de schakelaar kunnen horen.
De ketel moet dan ook (met een kleine vertraging) gaan branden en weer uit gaan.
Als de ketel continu brandt onafhankelijk van de thermostaat probeer dan de thermostaat van de muurplaat los te trekken en kijk of de ketel uitgaat.
Als de ketel inderdaad stopt dan zit de fout in de thermostaat, blijft hij branden dan zit de fout in de ketel.
Wat kan je doen aan een ketelstoring? kijk eerst of er een foutmelding op het display staat (als de ketel dat heeft) en kijk in de gebruiksaanwijzing wat de melding betekent - trek de stekker van de ketel uit het stopcontact en sluit hem na een minuut weer aan om de elektronica te resetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haal de stekker er uit voor enkele minuten en steek hem er dan weer in. Je moet dan alles gewoon resetten.
Indien het nog steeds fout gaat, gewoon de storingsdienst bellen. Die komen meteen, want ze hebben ook zondagsdiensten. Maar meestal is het na op de resetknop te hebben gedrukt wel over .

Toegevoegd na 3 minuten:
Onze CV reset zich automatisch als de stekker er weer in gaat, maar ik herinnner me dat er ooit een knop zat waarmee je kon resetten. Ik weet niet wat voor systeem je hebt maar de nieuwere doen het dus automatisch.
amc
12 jaar geleden
Dat had ik ook, bij mij was gewoon de thermostaat die in de huiskamer hangt stuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat de thermostaat niet goed werkt, of dat er sprake is van een storing in het verwarmingssysteem. Het is verstandig om een monteur te raadplegen om het probleem op te lossen. Voor informatie over energiebesparing en het vergelijken van energieaanbieders, kun je terecht bij Zeker.com.