mijn yucca filamentosa heeft in juli voor het eerst gebloeid.Moet ik de uitgebloeide tak snoeien of laten zitten?

Het is een scherpe plant,de bloemen zijn klokvormig aan een steel in het midden.Het zijn er veel.

amc
14 jaar geleden
in: Wonen
21.3K

Het beste antwoord

Als de yucca groot genoeg is geworden (2 tot 4jaar)
dan komt hij tot bloei.
Als je goed kijkt dan zie je dat het hart van de plant is doorgeschoten omhoog en dat is later de bloemtak geworden.
De kop is dus eigenlijk uit de plant.
Of wel, de kop is de bloem geworden.
Volgend jaar gaat deze plant een of meer nieuwe koppen maken en die zullen over 2 of 3 jaar weer kunnen gaan bloeien.
Je kan dus zonder gevaar de uitgebloeide bloemsteel weg knippen.
Pas wel even op je ogen als je gaat knippen, de bladpunten zijn erg scherp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dit was precies wat ik wilde weten.Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Yucca filamentosa
Nederlandse Naam:
Palmlelie

Beschrijving:

Yucca filamentosa is een wintergroene vaste plant die in de zomerperiode enorme rechtopgaande bloeiwijzen ontwikkeld. Het blad van Yucca filamentosa is hard en puntig en staat in rozetten laag bij de grond. De hoogte van het blad bedraagt circa 50-70 cm en de bloeistengels met de hangende klokken bereiken een hoogte tussen de 140 en 160 cm. De bloei valt in de maanden (eind) juni-juli. Yucca filamentosa is, in tegenstelling tot sommige andere in Nederland en België gekweekte Yucca-soorten, geheel winterhard.
Yucca filamentosa staat graag op een zonnige en droge plek in de border.

Wilt u Yucca filamentosa als groep toepassen dan zijn 3 planten per m2 voldoende.

Snoei- en onderhoudsadvies:
Yucca filamentosa heeft geen speciaal onderhoud nodig.

Wat ik zelf altijd doe is de dode bladeren van onderen goed weghalen! Verder als er te-veel zijscheuten, jonge planten komen, kan je de plant eventueel scheuren, doorsteken met een scherpe spade. De jonge planten kan je weer ergens anders neerzetten.
Succes
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 planten per vierkante meter is erg veel , een plant is voldoende.