Mogen musjes/vogeltjes ook roggebrood, of beschuit of eierkoeken krijgen?

Ik geef de vogeltjes vaak eten, meestal stukjes brood of havermout, maar vroeg me af wat ze nog meer mogen krijgen.. (dus buiten vogelvoer)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
9.6K

Het beste antwoord

Mussen prefereren bruin brood, onkruidzaden, zonnepitten, gemengd strooizaad of etensresten zonder zout, op de grond of op een voedertafel.
Maar kruimeltjes beschuit of eierkoeken zullen ze ook wel oppikken.
Dat kan je zien als je op een terras zit in de zomer met een kopje koffie en een koekje. Daar zitten vaak musjes te wachten. Gooi je dan een stukje op de grond, dan komen ze soms heel dichtbij om het op te eten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, ze lusten alles.Maar zorg ook voor een schaaltje water, anders krijgen ze misschien te weinig vocht binnen.
12 jaar geleden
een paar kruimeltjes kan geen kwaad, maar het moet echt bij een extraatje blijven.
beschuit en eierkoek bevatten niet echt veel voedingsstoffen, dus het zou niet goed zijn als dit de hoofdmoot van hun voer zou zijn.
het zou veel beter zijn, als je om de vogeltjes structureel te voeren, toch vogelvoer koopt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ze zullen het wel lusten en dus ook oppikken. Van belang is nu dat ze veel eiwitten krijgen. Hier zorgen ze zelf voor, door het eten van insecten en wormen. Als het lang warm is kan je ze ook kattenvoer of geweekte hondenbrokjes geven voor extra eiwitten.
Zorg ook dat er een bakje met ondiep water staat. Hier kunnen ze uit drinken en zich wassen/koelen als het warm is.