In mijn muur zitten gaten waar ik steeds meer hommels in en uit zie vliegen. Over de hele lengte van galerij, meter of 40. Is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.8K

Het beste antwoord

Nee, dat is zeker niet gevaarlijk. Niet voor de hommel en niet voor jou. De hommel woont daar en is een zeer nuttig insect. Ze zijn ook minder agressief dan wespen en bijen. Als je ze met rust laat kunnen ze geen kwaad.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie ook de tekst over hommelbstrijding:

(...)Door veelvuldig ingrijpen van de mens in de natuur worden talrijke nestmogelijkheden voor de hommel vernietigd. Ze worden daarom gedwongen, de niet daarvoor bedoelde plekjes, zoals vogelhuisjes, spouwmuren, zolders etc. te betrekken voor hun nieuw te bouwen nest, zodat veel mensen in het voorjaar "opgescheept" zitten met onverwachte logeetjes. En helaas door onwetendheid worden ze dan verdreven of nog erger, vernietigd. Om een bijdrage te leveren voor het wegwerken van de "woningnood" bestaat er de mogelijkheid om een nestkast aan te schaffen of zelf te maken. Maar daarbij moet natuurlijk in acht genomen worden dat men met levende beestjes te maken heeft. Er moet ten alle tijde voorkomen worden dat de hommels door maatregelen van de mens beschadigt worden. Iemand die een nestkast in zijn tuin plaatst draagt daarvoor zijn verantwoording. Je moet je goed realiseren waar je aan begint als je een koningin vangt. Wie echter de insecten met respect behandelt, zal veel vreugde ondervinden van deze kleine dikzakjes.(...)

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben het hier helemaal mee eens.

mocht je er erg last van hebben van bepaalde uitvlieggaten, dan kan je die eventueel dichtmaken met een rooster, zie voorbeeld op:

http://hommels.expertpagina.nl/

Ik heb een paar van die roostertjes bij de lokale ijzerboer gekocht en in de spouwmuurgaten geplaatst waar ik niet wilde dat ze uitvlogen,bijvoorbeeld bij de eettafel (buiten) Andere gaten, hoger in de muur heb ik open gelaten. Zo laten we elkaar met rust. Hommels komen niet zo snel op je eten en drinken af, ik heb er eigenlijk nooit last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huis en de spouw gaan zeker niet kapot. Voordeel van hommels is dat er daar dan ook geen wespen in komen. Die zijn lastiger omdat ze ook overlast veroorzaken. Maar ze maken dus niets kapot. http://members.chello.nl/~f.dehommel/faq.htm

Andere antwoorden (1)

Nee, maar zou er wel wat aan laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij, als het een flatgallerij is kan ik me voorstellen dat de hommels hier eigenlijk niet thuis horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard horen die daar niet thuis ik daarom zeg ik ook nee het is niet gevaarlijk, maar zal er wel wat aan laten doen als ze in de spouw zitten. Bedrijf inhuren en de VVE waarschuwen lijkt me ( als het inderdaad een flat is ) Oh, en minnen of plussen interesseren me niet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem is alleen dat hommels niet verwijderd worden aangezien ze beschermd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de hommels kunnen ook geen kwaad in de spouw. En je mag ze inderdaad ook niet doden.