Waarom mag je teken niet door de w.c spoelen ?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het maakt toch niet uit of ze dood of levend zijn, ze verdrinken toch in de w.c door het water.
Ik ben benieuwd naar het antwoord hierop ?

Toegevoegd na 8 minuten:
Het staat op deze site:

http://www.lymenet.nl/info/teken-verwijderen.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
42.4K
capthavoc
12 jaar geleden
van wie hoorde je dat het niet mocht ? en waarom ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit van gehoord dat dit niet mag. Ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verdrink ze in een kopje met zeepsop, zodat ik zeker weet dat ze dood zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dood ze op welke mogelijke manier dan ook. Stampend, met een aansteker, ik gooi van de hoogste verdieping, ik spuug op ze....... Zolang ze er maar dood van gaan. Ze door de WC spoelen is een prima optie denk ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een bloed (hahaha) hekel aan die beestjes, maarja, ze kunnen d'r ook niks aan doen dat ze teek zijn geworden. Ik gun ze daarom een snellere dood; kokend water, of ik trap ze dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook gelezen dat als je doodstampt er nog allemaal babyteekjes uit kunnen komen, jegh. Ze kunnen er niets aan doen dat ze teek zijn, maar ze zijn knap vervelend en gevaarlijk. je kunt er erg ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is misschien kokend water niet zo slecht als doodtrappen ook al niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat uit een dood beest allemaal kleine beestjes kunnen komen.
Is ook zo'n fabel bij kakkerlakken, maar als je het mij vraagt klopt dit niet.
Wel is het zo dat er nog eitjes in het lichaam kunnen zitten, maar die komen niet uit dan, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan 'ik denk' hebben we weinig in het geval van teken want daar zijn ze te naar voor, dus kokend water is de beste optie. Ik heb ooit gehoord: niet weggooien, maar bewaar ze (envelop met datum erop). Mocht je ooit ziek worden, kun je de teek erbij halen en kunnen ze onderzoeken of het een lymedrager is. Vraag me wel af of de lyme kokend water overleeft, maar goed ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg er gewoon jeuk van als ik dit allemaal lees. Heb er net weer een van mijn kat afgehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die "babyteekjes" die iemand denkt gezien te hebben zou een paring kunnen zijn geweest.
Kijk maar eens helemaal onderaan bij deze site bij de foto's. http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je nu water koken Deirdre?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och die arme egel met al die rot teken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, ja ik ben al druk bezig met water koken.
nee hoor ik doe het met afwasmiddel, als ik er één vind heb ik nooit zo snel gekookt water in de buurt, maar ik houd ze in de tang en gooi ze dan in een kopje met zeepsop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, d'r staat ook op een site dat je de tang ook moet ontsmetten en je handen als je dr aan hebt gezeten.
zondag
12 jaar geleden
Een mens kan er ook niks aan doen dat ie als mens geboren is. Niet aarzelen; gewoon uitroeien die hap. Stamp erop, giet er kokend water over, verzuip ze in het zeepsop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een teek bij mijn hond heb verwijderd,doe ik hem in de asbak.Dan piel ik net zo lang dat hij op de kop van een lucifer zit en steek hem aan.
Dan hoor je een kleine plof,dat betekend voor hem einde verhaal.
zondag
12 jaar geleden
Hij denkt vast dat jij een terrorist bent met die ontploffing..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha...@danielle 1975, kakkerlakken die je doodstampt verveelvoudig je, dat is waar, dat het bij teken zo was wist ik niet. Alleen gaan teken denk ik wel dood van insectisieden en kakerlakken niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dierenmishandeling! Bronnen:
- -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man verbrandt ze in de asbak
Ik vind het wel zielig maar ja liever dat dan dat ze iemand ziek kunnen maken.
Vitamientje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grote belangstelling voor dit onderwerp is een teken aan de wand.
Heb gehoord dat teken erg leergierig zouden zijn, er is zelfs onderwijs voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, geen beter vermaak dan (teken)leedvermaak! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag niet? Oei, mijn kat heeft 3 a 4 teken per week, gaan altijd door de WC (of gootsteen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag geen teken door de wc spoelen want dan verdrinken ze. Een teek heeft immers geen zwemdiploma. dat weet toch iedereen?

Het beste antwoord

ik heb even voor je gegoogled, maar de meningen zijn hierover verdeeld. Ik las zelfs een stukje van iemand die de teek had doorgespoeld en het beestje was weer uit de pot geklommen. Maar een goede reden die ik heb kunnen vinden is dat het sterke diertjes zijn en de hele weg door het riool zouden kunnen overleven en zo weer in de natuur terecht kunnen komen.
Er wordt zelfs geadviseerd om ze niet eens weg te gooien in de groene bak, want het zijn enorme ziekte verspreiders.
Ik verdrink ze in een kopje met zeepsop, totdat ik zeker weet dat ze dood zijn en dan gooi ik ze gewoon weg in de vuilnisbak.

Toegevoegd na 31 minuten:
oja de grijze bak dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min?
Volgens mij is dit een hartstikke goed antwoord.
Plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik weet het niet, maar dank voor je plus, ik doe toch niets met minnen, waar geen argumenten bij staan.
zondag
12 jaar geleden
Doe je iets met plussen waar geen argument bij staat dan? Hier, + van mij!.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is toch gewoon doodtrappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet werken.
Ik druk er altijd een peuk op uit, nadat ik ze heb doorboord met een dike naald ofzo. 100 % succes gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dokter, ik kon niet stoppen met roken, ik had een tekenplaag..:P geloof direct dat het werkt...
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zondag, van plussen word ik blij, ook als er geen argument bij staat. thanks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoeling is niet de teek dood te krijgen, maar de Borrelia (dus de microben waarmee de teek mogelijk besmet is) en dit zonder verdere besmetting van jezelf of je omgeving. Je verdrinkt misschien de teek in een zeepsopje, maar daarmee heb je de Borrelia (het enige schadelijke!) niet gedood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus van mij, prima antwoord! Waar het inderdaad om gaat, is om de teek en uit te schakelen. en doorspoelen door de wc is geen garantie daarvoor.

Andere antwoorden (11)

Misschien klimmen ze omhoog langs de potrand, wat je natuurlijk niet wilt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zijn de teken niet dood:))
Als ik je link lees vermoed ik dat men afraad de teek door de w.c. weg te spoelen om tegen te gaan dat de ziekteverwekkers in het water komen.
12 jaar geleden
Leuk he, van die info zonder toelichting

Ik denk omdat ze dit in principe kunnen overleven en mogelijk "terug komen peddelen".

Je hebt natuurlijk altijd mensen die dit allemaal zo eng vinden dat ze zo'n beest een zwiep geven in de buurt van de wc en dan komt hij met pech op een rand of zo in het water dat je hem niet goed wegspoelt en dan is mogelijk de eerstvolgende (onwetende) wc gebruiker zijn volgende slachtoffer.

Ik veeg ze (als we er ooit een hebben) altijd aan een wc papiertje af en maak daar mét nog een papiertje een mooie prop van en dan hups in de wc en doorspoelen.

Als die teek zich als een echte houdini uit dat papier heeft bevrijd is hij ondertussen zowat op de noordzee (als we daar nog zouden lozen wat niet het geval is)
amigo
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
nou, ik werd in een ander antwoord uitgemaakt voor "watje" omdat ik geen hommels platstamp, maar als die teek, om het te vieren zich aan MIJN bil basthecht zeg ik toch NEE!!!!
Het doorspoelen van teken kan een gevaar vormen voor onderhoudsmedewerkers aan het riool.
Een teek kan het behoorlijk lang uithouden in (riool) water en bij werkzaamheden is er een kans dat het beest op die manier weer een volgend slachtoffer vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Klinkt heel plausibel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de enige reden waarom het wordt afgeraden om teken niet door de wc te spoelen. Ik heb deze info van een kennis die onderhoudswerk doet bij (onder andere) het riool.
Volgens mij is het duidelijk wat er op die door jou gegeven site staat:

Ga de teek niet pletten, dit geeft het risico dat ziekteverwekkers uit de teek vrij komen. Spoel teken ook niet door de wc.

Men wil die ziekteverwekkers niet in het riool,
omdat men Borrelia of andere mogelijke ziekteverwekkers
niet in het rioolsysteem wil hebben en de waterzuiveringsinstallaties niet berekend zijn op het verwijderen van dit soort ziekteverwekkers.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ik vond nog iets:
Het is dus uitermate belangrijk dat u alle teken direkt verwijdert en doodt. Niet door de wc spoelen, daar teken dat over het algemeen overleven!
http://gvdt57.home.xs4all.nl/dutch/doc_dermacentor.html

Een dode teek mag dus wel in de wc.
Waar laat ik een verwijderde teek?

“Maak die dood door er met een hard voorwerp op de drukken tot je een klikgeluid hoort. Daarna kun je hem door de wc spoelen. Gooi een levende teek nooit terug in de natuur of in de vuilnisbak, waar hij op zijn volgende slachtoffer kan wachten.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dit vind ik een goed antwoord
en hoewel ik tegen doodmaken ben, is het nu eenmaal beter omdat wel te doen met een teek vanwege de Lymeziekte.
En dan vind ik deze manier praktisch en vermoed ik dat zo de teek het snelste dood is.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je antwoord zit een tegenspraak...haha..
Eerst zeg je: Ga de teek niet pletten..
Naderhand zeg je: Maak die dood door er met een hard voorwerp op te drukken....
In mijn nuchtere redenatie noem ik dat dus pletten..
hahahahaha... Plusje voor deze verwarring...;-)
Kristal
12 jaar geleden
Grappig ;-)
en goed gelezen rtf!
Teken overleven gemakkelijk als ze worden doorgespoeld. Het is dus beter om ze te verdrinken in wat spiritus of zeepsop, of in een afgesloten plastic zak voor 15 seconden in de magnetron. Ligt hij toch al in het toilet dan kun je hem in wat chloorbleek laten badderen voor enkele minuten voor je hem doorspoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Insecten zijn vreselijk sterk. Verdrink maar eens een vlieg. Maar na drie uur onder water geweest te zijn, komt hij gewoon weer bij. Ook een elektrische vliegenmepper (die toch 1200 Volt geeft), verdooft de vlieg alleen maar. Probeer het zelf en zie de vlieg na een paar minuten weer wegvliegen.
Dus ook teken zijn veel sterker dan mensen. Plus dat de parasiet in de teek ook niet zomaar dood gaat. Dus inderdaad: verbranden is het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of koken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn mepper geeft 1200 V, en je hoort en ziet een vonk. Soms zie je ook rook. Ik denk dat delen van het chitineskelet verbranden. Maar de beestjes zijn niet dood.
Commerciële insectenverdelgers werken op 5000 V. Dan zijn ze wel echt dood. Maar 1200 V is voldoende om het beestje uit te schakelen en het is redelijk veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelfs grotere insecten als een langpootmug en ander ongedierte, spinnen en alles wat klein is, hou ik met de electrische vliegen mepper net zo lang tot de rook er vanaf komt, en soms hoor ik dan een heel hoog langdurig piepje.. dan zijn ze tog wel dood??
maar koken in een pan waar je normaal soep in doet? bah nee.. of hou er dan miss een vuurtje bij??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha Ingrid1952, nee niet koken in een pan.
Ik kook eerst wat water in de snelkoker en giet dat over de teek, zo kook ik 'm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
parasiet in de teek? En ik maar denken dat je bij een tekenbeet maar last had van 1 parasiet. Oei!
Teken zijn parasieten, die zich voeden ten koste van anderen. Er bestaan verschillende soorten teken. Ze komen voor in de natuur, maar ook in je tuin, het weiland en het park.Teken kunnen het hele jaar door actief zijn. Het vervelende is dat ze ziektes over kunnen brengen op de mens. Omdat teken dragers kunnen zijn van bacteriën zoals de bacterie Borrelia burgdorferi. Deze veroorzaakt de ziekte van Lyme. Een ziekte die zich kan uiten in diverse ziektebeelden en symptomen. Besmette teken maken je ziek door zich vast te bijten in je huid en je bloed op te zuigen, waardoor je de bacterie in je bloedbaan krijgt.
Dood of niet dood.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik neem een keukenrolblaadje, spoel ze door, en komt nooit terug

Toegevoegd na 4 minuten:
Het komt erop neer dat ze besmettelijk kunnen zijn, en dat dat de reden is waarom je ze niet in de wc mag smijten, bacterien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt heel gemeen, maar mijn hond heeft af en toe wel eens een teek. Die haal ik eruit, en verbrand de teek, zo weet je zeker dat deze niet terug komt in de natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
i.v.m de hygiene denk ik.
of als het in het waterverschoon centrum perongeluk het teekje aanraakt en het teekje bijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een teek door de wc trekt dan komt hij in het riool terecht. In het riool krioelt het van de ratten. Een teek interesseert het niet of ie zich nou nestelt in een hond of in een rat, hij pakt gewoon wat ie pakken kan.
Nou mocht een verkeerde teek( teek met ziekte) een rat te pakken krijgen en besmetten,dan loopt die rat dat weer over te brengen aan andere ratten.
Klinkt misschien een beetje maf en ver gezocht , maar een rat komt dat riool dus ook weer uit hij blijft daar echt geen 24 uur per dag zitten. Ook besmette ratten komen het riool uit en kunnen daardoor ook schade aan brengen aan andere dieren bijvoorbeeld honden katten en noem maar op.