Welke plant is dit en hoe blaas ik haar weer leven in?

Al na een paar weken zag ze er zielig uit. Ze kreeg dorre blaadjes maar de kleur bleef wel hetzelfde (werd niet bruin).
Er zat geen beschrijving bij dus ik heb geen idee wat voor plant het is en welke verzorging ze nodig heeft. Omdat het geen vetplant is, heb ik haar gemiddeld 1 keer per week water gegeven en heb ik vooral gekeken naar wat ik dacht dat ze nodig had op grond van de vochtigheid van de aarde. Niet te nat, niet te droog. En hoewel de aarde niet droog aanvoelde, kreeg ze toch dorre blaadjes.
Wat is er aan de hand? Is ze ziek en kan ik daar iets aan doen? Is er toch iets mis met de vochthuishouding en wat kan ik daaraan doen?
De plant staat overigens niet vlak bij een warmtebron, krijgt wel daglicht maar staat niet in de zon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is dit Venushaar, inderdaad familie van de varen. Uit ervaring weet ik dat het een lastige plant is om te verzorgen! In de beschrijving lees ik dat hij op een koele plek moet staan met een hoge luchtvochtigheid. Regelmatig sproeien volstaat niet. Beter is de eilandschotel, een met water gevulde kom met daarin de plant op een lichte verhoging.

Ook de kluit moet steeds goed vochtig blijven. Royaal water geven is onvoldoende, omdat de turfrijke grond moeilijk water vasthoudt. De kluit regelmatig onderdompelen in vers regenwater of gekookt leidingwater, tot hij verzadigd is. Hoe minder zout en kalk in het water, hoe beter voor de groei.

Verschrompelen de tere blaadjes, dan gaat het slecht met de plant. Ingedroogd blad herstelt zich niet meer. Hier helpt alleen al het groen tot aan de grond terugknippen, de plant blijven verzorgen en hopen dat ze opnieuw uitloopt. Afgestorven stengels meteen wegknippen om plaats te maken voor nieuwe scheuten.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt een varenachtige.... als dat zo is, dan wordt het moeilijk. Varenachtigen zijn berucht... ze hebben vaak een vrij hoge luchtvochtigheid nodig, maar weer weinig water op de kluit... en sommigen willen het precies andersom.

Ik kan niet op de naam komen van het plantje... het ligt op het puntje van mn tong.... als ik er nog op kom, laat ik het weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rook je? Ik rook zelf wel namelijk en elke keer als ik zo'n plantje neerzette, ging die dood en dat lag aan t het roken hoorde ik later.
12 jaar geleden
MissBiggie
12 jaar geleden
Goh, wat een lol.