Op het plastic kaartje van mijn kamerplant staat : "niet vermenigvuldigen" wat wordt hiermee bedoeld?

mag ik dus geen stekje maken van de plant die ik gekocht heb en dus van mij is? is dit juridisch gezien mogelijk dit te verbieden? Of word hier iets anders mee bedoeld..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

De houder van een kwekersrecht heeft als enige het recht om teeltmateriaal van het beschermde plantenras te produceren of te verhandelen. Derden mogen deze handelingen dus niet stellen, tenzij ze toestemming hebben.

Er zijn echter uitzonderingen waarbij geen toestemming nodig is:

Particulier gebruik
U mag zonder toestemming teeltmateriaal voortbrengen of in stand houden wanneer dit voor particulier gebruik en zonder commerciële doeleinden gebeurt.

Als particulier mag u dus zonder toestemming bloemen planten en vermeerderen in uw tuin, of het nu om een kwekersrechtelijk beschermd ras gaat of niet.

Kort samen gevat; mag je als particulier wel stekken, maar voor handel niet, dus met dit kaartje attenderen ze de koper er op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is niet verboden om te doen, maar het is een advies, omdat het niet goed is. Net als er bijv. in een etiketje van kleding staat dat je bijv. niet boven 40graden moet wassen. Of je het doet moet je zelf weten, maar het is beter van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt een produkt gekocht waar patent op rust. Dit is dus een speciaal kweekprodukt waar dus eigendomrechten op rusten. Het is dus niet toegestaan om er nieuwe plantjes uit te kweken. Door het produkt te kopen verklaar je je akkoord met die voorwaarden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een plant niet verbieden niet zo groot te worden dat hij gedeeld moet worden over 2 potten, zolang je er niet in gaat handelen zal het allemaal zo'n vaart niet lopen.
Sommige planten zijn trouwens moeilijk te vermeerderen
12 jaar geleden
Ik zou voor het gemak aannemen dat ze bedoelen dat je het kaartje niet mag copiëren.