Wij wonen langs een straat met Amerikaanse eiken.Deze eiekn laten behalve veel katjes ook grote hoeveelheden zwart zaad vallen. is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4K

Antwoorden (3)

Als ik mij niet meen te vergissen is dit het zaad voor niieuwe bomen. Het gaat overal tussen zitten en is moeilijk tegen te gaan.

Stuifmeel wat eraf komt goed van auto afhalen (droog). Geen water gebruiken, gaat dan nl plakken als een gek.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is heel normaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eiken geven geen zwart zaad, de zaadjes van eiken zijn de eikels!
Maar om eikels te krijgen, heb je ook nog zoiets als de bloemetjes en de bijtjes nodig. Dus maakt een eik vrouwelijke en mannelijke bloemen. Eiken zijn eenhuizig, dat betekent dat elke boom zowel mannelijke als vrouwelijke bloesems draagt. De vrouwelijke bloesems vallen nauwelijks op, zijn maar ongeveer 3 mm in doorsnee. Ik heb daar op internet ook geen goede foto van kunnen vinden. De mannelijke bloesems zijn de groene, sliertachtige katjes. Zij produceren stuifmeel om de vrouwelijke katjes te bevruchten. Dan duurt het twee jaar voordat uit deze bevruchte bloesems eikels zijn gegroeid. De eikels die komende herfst vallen, zijn dus vorig jaar al "verwekt".
Er zijn wel volkswijsheden dat veel eikels er op wijzen dat er een strenge winter komt, andere volkswijsheden zeggen juist dat je dan een zachte winter krijgt. Maar als je beseft dat de aanmaak van die eikels als anderhalf jaar eerder is begonnen, begrijp je dat dat waarschijnlijk geen verband zal hebben.
Wat je bij veel planten wel ziet, is dat ze in moeilijk periodes extra veel zaad maken. Onder moeilijk verstaan we droogte of andere slechte omstandigheden waardoor een plant het loodje kan leggen. Door op de valreep nog veel zaad aan te maken, vergroot de plant de overlevingskans van zijn soort.
Datzelfde principe gebruiken we ook om kamerplanten in bloei te krijgen: zet ze een periode koel en droog weg, dan gaat de plant knoppen maken om nakomelingen te krijgen voordat de moederplant zelf dood gaat.

Antwoord op jouw vraag is dus: het bloeien van de boom is normaal. De hoeveelheid van de bloesem hangt af van de omstandigheden, de gezondheid en de overlevingskans van de boom.

Toegevoegd na 48 minuten:
De eerstgeplaatste foto is van de mannelijke katjes van de Amerikaanse eik, ook rode eik genoemd (Quercus rubra).
Hierna volgt nog een foto waarop je de kleine vrouwelijke bloesem als roodbruine frummeltjes tegen de tak ziet zitten. De lange slierten zijn ook hier de mannelijke bloesems.