Abnormaal korte houdbaarheid: reden om terug te gaan?

Mijn man kocht gisteren een doos met 10 eieren bij de AH. Normaal zijn die wel even houdbaar, maar ik zag net dat de houdbaarheidsdatum op 21 april staat. Da's wel héél kort.

Nu ik het gezien heb, kan ik ze best morgen opmaken in een Spaanse tortilla, maar een beetje bekocht voel ik me wel. Je zou verwachten dat gisteren gekochte eieren toch minstens Pasen zouden halen. Is het normaal dat eieren tot vlak voor de datum nog in de winkel liggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas vanaf vandaag moet er een 30% korting sticker op. Tenminste dat was de regeling bij de AH. Als je dus een product in de winkel ziet die nog één dag houdbaar is kan je gewoon vragen om een 30% korting sticker, kan een hoop schelen voor de producten die je vandaag nodig hebt ;) Het is tenminste houdbaar tot.. Ze kunnen dus wel een aantal dagen langer mee dan de aangegeven datum. Meer mensen hebben geprobeerd een product terug te brengen, maar heeft helaas geen zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is vaak zo vlak voor de pasen echt even goed opletten op de datum dus. wel balen en dus toch maar spaanse tortilla's

Antwoorden (9)

Zolang het niet over de houdbaarheidsdatum heen is, mag het gewoon verkocht. Er wordt verwacht dat ieder die een product aanschaft en het langere tijd wil bewaren, zelf even naar de houdbaarheidsdatum kan kijken. De winkel weet tenslotte niet wanneer iemand het product gaat nuttigen. Misschien wilt u ze wel allemaal vandaag nog opeten...
Het is juist goeie zaak dat producten niet al voor de houdbaarheidsdatum worden weggegooid, want er wordt al gigantisch veel weggegooid doordat het over datum is. Als winkels nu ook al de producten gaat weggooien vóór ze over de datum zijn, wordt het wel heel erg.

Vaak worden producten die tegen de minimale houdbaarheidsdatum aanlopen, vooraan in de schappen gezet en de nieuwere (dus met een latere houdbaarheidsdatum), wat meer naar achter. Als u dus een doos met langere houdbaarheidsdatum zoekt, moet u altijd even achter in het schap kijken. Dit is de 'First in, First out' methode, wat er als eerste in gezet wordt, wordt als eerste verkocht, dus nieuwere producten worden er achter geplaatst.

Gewoon een kwestie van naar de houdbaarheidsdatum kijken in de winkel dus. Dit kan de winkel absoluut niet worden aangerekend, want het product is nog gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de houdbaarheidsdatum kort is moet men dit melden. Vaak doet dit men middels een rode sticker, dan zijn mensen gewaarschuwd.
Veel supermarkten doen tijdens het vullen aan 'FIFO' dat staat voor (First In First Out), wil zeggen dat je de nieuwe producten die dus langer houdbaar zijn achter aan het schap zet, zodat de producten die het eerst over datum zijn vooraan staan. Als de datum nog niet verlopen is, mag een supermarkt het product nog gewoon verkopen. Dit doen ze omdat ze de oudere producten anders weg moeten gooien en dat betekent natuurlijk verlies. Kijk daarom altijd goed naar de datum voor je eieren, melk, kaas en overige zuivel koopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet normaal. Eieren zijn doorgaans 28 dagen houdbaar, meestal zijn ze een week na de leg op z'n best.
De meeste mensen kopen 1 keer per week eieren dus je zou op z'n minst kunnen verwachten dat je er 1 week mee vooruit kan.

Ik zou zeker teruggaan. Natuurlijk zijn eieren niet duur, maar om zoiets ga ik meestal wel terug naar de winkel, het gaat me dan puur om het principe en ik heb trouwens een hekel aan eten weggooien.
Door terug te gaan naar de winkel kom je op voor je rechten als consument en dat komt niet alleen jou maar ook andere consumenten ten goede.

Mijn ervaring is dat ze meestal erg coulant reageren. Ik ben zelf al vaker terug gegaan met vlees bij onze supermarkt en meestal mag ik dan iets anders uitzoeken zonder op de prijs te hoeven letten want ze willen hun fout dan graag compenseren.
Zo kwam ik een keer terug met een stukje kipfilet dat niet goed was en mocht de winkel verlaten met een paar mooie biefstukken zonder mijn portemonnee te hoeven openen, dus het is de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat je een hekel hebt aan eten weggooien...
Wat denk je dat de winkel er mee doet? ;-)
Dan kun je er beter zelf nog die spaanse tortilla van maken, dan eet je ze tenminste nog. Met wat er in winkels wordt weggegooid kun je hele bevolkingsstammen te eten geven. Bovendien is het een MINIMALE houdbaarheidsdatum, en niet een maximum. De eieren (of andere producten) bedenken echt niet op de dag na hun houdbaarheidsdatum om twaalf uur 's nachts: 'Verhip. Ik moet nú bederven'. Als je er maar 1 of 2 dagen over heen zit, kun je zelf wel inschatten of het nog goed is of niet. De tip van Krizzz hieronder, met de eieren in water doen, is een hele goede :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O? ik meende dat het voedsel dat net nog houdbaar is naar de voedselbanken gaat, of naar andere projecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik eten koop dat niet goed meer is (even buiten de discussie van de houdbaarheid van eieren om...) gaat het terug naar de winkel. Zij moeten zich bekommeren over hoe iets verkocht wordt, dat is hun verantwoordelijkheid. Als zij weten dat iets gauw over de datum gaat kunnen zij daar rekening mee houden door er een kortingssticker overheen te plakken. Op die manier kunnen ook zij voorkomen dat eten onnodig word weggegooid. Als consumenten niet meer aan de bel trekken als zij bedorven waren in hun maag gesplitst krijgen dan nemen zij die verantwoordelijkheid niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ harmonika
hier niet meer. Wat niet meer verkocht mag worden aan 'normale' burgers, mag dus ook niet meer aan daklozen en dergelijke aangeboden worden.
Gewoon veel te kort, je moet eieren minstens een week of langer kunnen bewaren. Dus ik zou er gewoon mee teruggaan. Kennelijk heeft je man de verkeerde doos gepakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt even naar de servicebalie gaan met kassabon en eierdoos in de aanslag, en aanstippen dat je bij deze korte uiterste verkoopdatum graag had gezien dat er een 35%-sticker op had gezeten... goeie kans dat je een nieuw doosje eieren krijgt voor de eieren waar je net een tortilla de patatas van hebt gebakken.

Tip: neem voor de medewerker achter de servicebalie een lekker puntje tortilla mee. Hij of zij doet ook gewoon z'n werk...

Toegevoegd na 5 minuten:
En als praktisch puntje; eieren zijn veel langer houdbaar dan op de doos staat vermeld. Ze zijn te testen door ze in een bak water te gooien, een ei dat naar de bodem zakt is goed, eentje die blijft drijven niet. Had je ze graag met de paasdagen beschilderd, dan kun je ervoor kiezen ze vandaag hard te koken - ze zijn dan gegarandeerd met pasen nog eetbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super goeie tip van de eieren in het water doen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen kom je er dan ook te laat achter of ze nog goed zijn.
Amadea
13 jaar geleden
P.s. Góóien in een bak water lijkt mij niet slim, beter léggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Amadea: lekker droog, lol.
(de humor, niet de eieren)
Het is inderdaad nogal kort, maar de AH moet toch van hun producten af en wettelijk gezien kunnen zij deze nog steeds geoorloofd verkopen. Was volgens mij vorige week nog bij Kassa. Leuk is het niet, maar zolang het binnen de wettelijke termijn ligt blijft het de verantwoording van de klant.

Dus je man zal toch een volgende keer zelf wat beter op moeten letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens de warenwet mogen eieren niet meer verkocht worden als de houdbaarheidsdatum korter dan 7 dagen (bijvoorbeel de uiterste verkoopdatum van eieren is vandaag, dan is de uiterste houdbaarheidsdatum 27 april). Als deze datum korter is, kan je zeker teruggaan en is de ah verplicht nieuwe eieren te geven. Ze kunnen een boete krijgen van de voedsel- en warenautoriteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor mij zou het geen reden zijn om terug te gaan.
1. De THT datum was bekend vóordat werd afgerekend.
2. De eieren zijn nog minstens een week uitstekend te consumeren, in de koelkast wel twee weken.
13 jaar geleden
Ze mogen het nog verkopen, maar bij AH mag je altijd alles terug brengen (als je het daar gekocht heb) Met je bonnetje even langs de service balie en het wordt vergoed. Ze adverteren daar zelfs mee. Kost je alleen een ritje daarna toe.