waarom dopt men de ijslepel in een bad met water bij het scheppen van ijs?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Antwoorden (8)

Dan blijft het ijskoude ijs niet aan het metaal kleven. Bovendien wordt het bolletje mooi glad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ijslepel wordt gebruikt om ijs te scheppen. De ijslepels bestaan in verschillende soorten en maten.

Na het scheppen wordt de lepel in een bakje water gedoopt, waardoor het ijs minder aan de lepel blijft kleven

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Wie heeft er nou een Kennispartner nodig om een antwoord uit wikipedia te halen?
Amadea
13 jaar geleden
@Barts3cundo: Dat bedoel ik, als je kwaliteit wilt leveren dan haal je toch geen informatie uit wikipedia.... Dat kan elk kind zelf wel doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie: Daar heb je niks aan he? Hij met z'n kadertje blijft voorop staan.
Op de eerste plaats om de resten van de vorige schep een beetje te verwijderen. Op de tweede plaats laat het bolletje ijs dan makkelijker van het metaal van de ijslepel los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het metaal warm te maken kun je het makkelijk door het ijs heen halen en blijft het niet plakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft dat ook te maken als ze in een ijskraam ijs scheppen dat ze dat dan doen met dezelfde schepper en eerst eens in water doen zodat er geen andere smaken in je ijsje zouden zitten... Dat lijkt me toch logisch, maar kweet et nie zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een ijslepel in een bak met warm of heet water doet, dan is ten eerste de lepel schoon en zitten er geen resten meer aan. Bovendien verdampt het grootste gedeelte van het water, waardoor er geen ijskristallen op het ijs terechtkomen wanneer er bolletjes uit worden geschept.

Doe je dit echter met koud water, dan verdampt het minder snel en dan drupt het water op het ijs, dan vormt zich wel ijskristallen en zal het ijs ook minder lekker smaken door dit (gebruikte) water.

Toegevoegd na 58 seconden:
Alhoewel je ook een theedoek kan gebruiken om de schoongemaakte lepel weer droog te maken, dan krijg je helemaal geen last van ijsvorming op het ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen kunnen de drang niet weerstaan om de restjes vastplakkend ijs eraf te likken. Hygiene kan hierin dus ook een factor zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je met bijv. vanille ijs op een ijsje wil doen maar je wil er ook een bolletje choco bij dan is het niet zo fris om vanille ijs in je choco te vinden want dan proef je ook vanille ijs bij je chocola maar je kan vanille met veel dingen kombineren