Mijn zoontje van 6 jaar vraagt zich af: waarom zijn er drempels?

Hij stootte zijn teen tegen de drempel en kon geen goede reden bedenken waarom de drempel er ligt. Ik ook niet!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

een drempel hoort bij het het samenstel van kozijn en deur. de drempel heeft echter geen echte functie (uitzondering zijn buitendeuren).

tegenwoordig halen veel mensen de drempels weg en laten vloerbedekking of laminaat doorlopen van vertrek naar vertrek. je houd dan meestal een wat ruimere kier over waar allehande leuke dingen voor te koop zijn om (hinderlijk) tochten tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om tocht tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders heb je een kier onder de deur, en tocht het erg omdat de deur niet precies in het gat past.

Of je maakt de deur passend tot aan de grond, maar dan schraapt hij over de grond als je hem open of dicht doet.

Handige uitvinding dus. zo een drempel. ook al stoot je misschien een keer je teen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een deur krijg je zelden passend zonder drempel vanwege oneffenheden in de vloer. Die wijkt altijd iets. Vandaar ook een drempel. Die compensert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik met "over de grond schrapen". Lastig om zo iets alledaags uit te leggen. Ik moest al lang over de formulering nadenken!
Maar ben ook nog maar net wakker...
Anders schaaft je duur over de vloer wat beschadigingen opleverd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een tochtstrip onderaan de deur hangt dan sluit de deur hierdoor beter. Goed tegen tocht en goed tegen muggen. Ikzelf heb de tochtstrip van mijn slaapkamerdeur verbreed zodat er ook geen muggen binnenkomen.