De snijbloem Lelie, kan enorm stinken bij de bloei. Hoe kies ik de juiste soort die niet zo sterk ruikt. Na een paar dagen zet ik de bos maar buiten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
17.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat zonde van het leven dat voor niets is gestorven!

Het beste antwoord

Er zijn al lelies op de markt die geurloos of bijna geurloos zijn.

Er zijn vele soorten lelies die geheel niet of juist heel licht geuren. Hier een overzichtje van de verschillende soorten.

Aziaat & LA (reukloos)
Longiforum & LO (lichte geur)
Oriental en OT (sterke geur)
Dubbele lelies (reukloos en meeldraadloos) NIEUW

De leliekwekers zijn inmiddels al ruim 5 jaar bezig meer lelies te veredelen die geen geur verspreiden. De Aziaten en de LA's zijn inmiddels de grootste groepen lelies op dit moment, de dubbele lelies zijn nu nog heel nieuw en niet ruim verkrijgbaar. Deze laatste groep gaat zeker een succes worden omdat er bij deze lelies ook nog eens geen meeldraden aanwezig zijn en er een dubbele bloem bloeit wat weer een nog mooiere lelie uitstraling geeft. Voor de tuin buiten is het juist goed om geurende lelies te nemen, dit bevordert het sfeervolle gevoel van rust en gezelligheid in de tuin. Het trekt ook vlinders aan wat ook weer een extra dimensie aan de tuin geeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een tip, deze vraag hoort bij huis en tuin ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn veel leliesoorten en diegene die echt stinkt is de keizerskroon. Als die opkomt in het voorjaar stinkt mijn tuin op die plek al enorm. Maar ik vind ze zo mooi en ze zijn zo sterk. Ik was ook de enige in de straat die vorig jaar geen mollen had in mijn gazon en daarvoor alleen al laat ik hem staan. Ik heb ook wel eens lelies in een vaas staan. maar nog nooit iets geroken bij deze soorten.

Toegevoegd na 29 minuten:
Er zijn 4 soorten;

Lelie Longiflorum= Japanse lelie of graflelie. Heeft 2-3 kelken aan de steel, is meestal wit en heeft een sterke , zoete geur.
Lelie Aziatische hybriden. Hebben meestal meer bloemen aan de steel (ca. 5) de kleur is vaak geel of oranje en hebben donkere stippen. Deze soort ruikt minder sterk.
Lelie Oriental hybriden. Hebben roze/paars of witte bloemen of zijn tweekleurig. 4 of meer kelken per steel
de bloemen zijn groter en geuren meer dan de Aziatische hybriden.
Lelie longiflorum-Aziatische hybriden= een kruising tussen de Longiflorum en de Aziatische hybriden. Ze zijn meestal zalm- of abrikooskleurig. Ze geuren licht en hebben min. 2 kelken aan de steel.
amc
13 jaar geleden
Gewoon de meeldraden en de stempel eruit knippen. Die stinken. en dan krijg je ook geen stuifmeelvlekken ( die lastig te verwijderen zijn ) in je kleren als je er er ongeluk tegenaan loopt.