Waarom maakt een reiger een nest in een boom en niet op de grond?

Ze zijn behoorlijk groot en dus is het lastig om een nest te bouwen en door hun formaat hebben de jongen moeite met uitvliegen en lopen dus de kans lopen om neer te storten.

Ik kwam hier op, omdat er bij ons in het park een aantal dode jonge reigers op de grond lagen onder een reigersnest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
8.2K

Antwoorden (9)

Simpel, bescherming.
De kleintjes worden minder snel aangevallen.
Een reiger kan de gevolgen niet bedenken, daarom weten ze niet dat het moeilijk word met het uitvliegen van de kleintjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reigers die dat wel deden kregen geen nakomelingen, omdat de kans groter was dat hun eieren werden opgepeuzeld. De eigenschap "nest op de grond bouwen" is daardoor langzamerhand verdwenen.

denk ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het ingewikkelder zit dan dat alleen, maar de fase ei en jong is de meest kwetsbare periode in het leven van de blauwe reiger (ik neem aan dat het in dit voorbeeld hier over gaat, gezien de vraag) en die wordt beschermd. Een volwassen reiger is te groot en heeft hier geen natuurlijke vijand.
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Blue_Heron
Uiteindelijk weegt de winst (bescherming tegen katten, ratten en anderen)genoeg op tegen de verliezen (van neerstortende jongen). Het kan inderdaad zo zijn dat er ooit reigerachtigen waren die een nest op de grond maakten maar uitstierven, maar misschien hebben ze het ook wel nooit uitgeprobeerd of is het om een andere reden nooit 'in zwang geraakt'.
In ieder geval is het op dit moment zo dat reigers kunnen blijven voortbestaan en voortplanten met een nest in een boom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is veiliger omdat de reiger er vaak op uit moet om voedsel te vangen, op de grond lopen veel rovers, bv ratten poezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige reacties wordt het principe van natuurlijke selectie wel erg simplistisch aangehaald, maar ik ben het met de hier heersende opvatting eens dat je in een boom veiliger bent voor roofdieren dan op de grond. Nu hebben vogels de eigenschap dat ze veel makkelijker in de boom kunnen dan jij en ik door de instrumenten: vleugels en een klauw die om een tak kan. Zaken die bij mij ontbreken waardoor ik op de grond moet blijven.

Reigers hebben geen natuurlijke vijanden en het roven van de eieren kan alleen als ze het nest verlaten. De grootste "vijand" is dan een groep kraaien die met veel kabaal de reiger laat schrikken waardoor deze van het nest opvliegt. Op dat ogenblik kunnen de kraaien de eieren roven. Maar dat betekent niet dat het op de grond veiliger is, integendeel.

Je geeft in je voorbeeld aan dat je dat gek vindt vanwege het formaat en de kans naar beneden te vallen. Jonge vogels zijn heel licht en overleven een val meestal wel (bijv. eendjes die van de flat afspringen waar moeders in een vlaag van verstandsverbijstering een nest heeft gebouwd kunnen ook nog niet vliegen).

Qua formaat zijn er natuurlijk veel meer grote vogels die in de bomen broeden, of op een hoog punt zoals de ooievaar. Het reignest is meestal ook wel groot en stevig en wordt voor het broeden opgeknapt als het om een oud nest gaat. Jongen horen hier niet uit te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Reigers hebben geen natuurlijke vijanden" Dat is onzin, in Nederland misschien niet of minder maar de reiger komt nog op andere plaatsen voor op deze aardbol.... Zoek maar 's op heron en je zal lezen dat de reiger genoeg vijanden heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En welke vijand is dat dan? De vraagsteller heeft het over een reiger in het park en dan moet het in Nederland om de blauwe reiger gaan. Deze heeft in Europa als volwassend dier (!) geen natuurlijke vijanden. Een natuurlijke vijand is een dier dat het subject in kwestie op het menu heeft staan. Als een reiger geen natuurlijke vijand heeft dan betekent dat dat het dier aan de top staat van de voedselperamide, niet dat het dier niet gedood kan worden door een ander dier. http://www.vogelopvangutrecht.nl/content/services/birds/blauwereiger.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een piramide en mmmm lekker, reiger.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En welke vijand is dat dan? De mens
een giftige kikker
en de grote jager wil ook nog wel eens een reiger aanvallen. Maar je hebt gelijk ik ging uit van de reiger in het algemeen en niet specifiek de blauwe reiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet "een gevaar" niet verwarren met het begrip "natuurlijke vijand". Een mens kan ook aangevallen worden door een tijger, maar dit is niet onze natuurlijke vijand. Dit begrip wordt meestal in voedselketens gebruikt. Althans zo heb ik het geleerd bij biologie ;o)
Zou het niet zo kunnen zijn dat alle grote vogelsoorten, zonder zwemvliezen, in hoge bomen nestelen?
De vogels met zwemvliezen alleen in lage bomen of op de grond broeden.
Iets in de evolutie heeft dat bepaald.
Vorm van aanpassing voor de beste oplossing.
Resultaat van natuurlijke selectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk verstandiger om je jongen boven in een nest te zetten minder kans op gevaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is veiliger om in de boom te nestelen, maar de voornaamste reden is dat in geval van voedselschaarste de oudste jongen in een nest de jongere uit het nest werken om zo als enige over te blijven.