Er zitten 2 nesten op mijn zolder aan de dakbalk. Ik heb geen idee wat het voor nesten zijn en weet ook niet wat ik moet doen. Iemand een idee?

Vannacht hoorden wij iets op zolder wat leek als vleugels die tegen het dakraam tikten. Vanmorgen ging ik kijken, maar zodra ik naar zolder ging hield het op. Aan de dakbalk zag ik toen twee proppen hangen (zie afbeelding) en ik heb geen idee wat dit zijn. Het lijken me nesten, maar wat voor dier er bij hoort? geen idee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Antwoorden (5)

Mijn eerste gedachte bij het zien van deze foto is dat ik naar een wespennest kijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt het meest op de vorm van een zwaluwnest alhoewel het er nog geen seizoen voor is. Ik ken de nesten van mezen niet maar gezien het seizoen zou dit ook een indicatie kunnen zijn omdat ik ook al de eerste mezen in de spouwspleten heb zien vliegen. Oude nesten opruimen om plaats te maken voor de verse. Zouden ze het voorjaar al in de bol hebben?
Het is zeker geen wespennest omdat dit bollen zijn met de ingang aan de onderkant en gemaakt van dunne vliesjes houtpulp. Volgens mij mocht de foto gekanteld worden. Vraag me af hoe de vogels binnen komen, mogelijk via beluchtingsgaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn zwaluw nesten.
Mezen bouwen deze zo. Tja als ze in de weg zitten weghalen en de ingang naar het dak afsluiten.

Zitten z eniet in d eweg zullen deze 2 nestjes niet veel stuk maken, Enkel zal er wel poep op de grond vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik de vorm een beetje vreemd vind, lijkt dit me een wespennest. Het nest lijkt opgebouwd uit papier achtig materiaal en dat is kenmerkend voor nesten van wespachtigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er heilig van overtuigd dat dit een wespennest is, alleen is deze wel behoorlijk verouderd. (daardoor lijkt de kleur niet meer op een orgineel wespennest, maar heeft het nog wel redelijk de vorm) Deze is in zo'n mate verouderd dat je (moeilijk om te zeggen) met een gerust hart het nest kan weghalen.