Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn regenton stinkt elke keer. Is er iets (biologisch) wat je aan het water toe kunt voegen voor een langere 'houdbaarheidsdatum'?

Ik heb 'm schoongemaakt; weer vol laten regenen, maar na een paar weken komt er weer een rotte lucht uit. Ik gebruik het water om mijn planten water te geven. Er zit een deksel op, maar via de goot stromen blaadjes en uitgebloeide bloesems (esdoorn, beuk) natuurlijk zo de ton in.
Is er een middel voor dat die lucht neutraliseert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
31.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Van wat blaadjes en bloesem zal de regenton niet zo gauw gaan stinken, het is meestal de vogelpoep die via het dak en een flinke regenbui de ton in stroomt. OPlossing is misschien, Baterien kopen voor biologische vijverfilters en die in het water doen.
Een andere natuurlijke oplossing, de deksel er af laten, hierna kunnen muggen hun eitjes er in leggen De muggenlarven die hierna ontstaan kunnen het water compleet zuiveren van alle vervuiling.
Proeven die ik hiermee genomen had, lieten zien dat zelfs de ergste vervuiling na enige tijd weg was. het water werd helder en vrijwel reukloos.
De muggen die er later uit komen zijn vrijwel nooit steekmuggen maar andere soorten die niet steken.
De natuur lost dus gewoon je probleem op!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gooi eens een stukje echt zilver in die regenton.Zilver vernietigd heel veel bacterieen.Waarschijnlijk lost dit je probleem op.

Toegevoegd op 20-05-2009 13:40:29
En inderdaad een bladerenzeef aanbrengen,zoals hieronder voorgesteld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water dat stil staat gaat stinken. En dit noemen ze dan dood water. Als hier nog allerlei organisme bij zitten dan kan dit proces zich enigszins versnellen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover ik weet is er geen middel die de lucht neutraliseerd, maar kan wel een bladrroster plaatsen die voorkomt blaadjes en takjes in je regenwater. Doordar die takjes en blaadjes in je regenwater terechtkomen gaat het geheel afbreken (verotten). Zie de afbeelding voor een perfecte installatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb voor je gegoogled:
In 'Vara's vroege vogels' raadden ze aan om zeelt (zie afbeelding) in je regenton te doen. Dit werd vroeger ook gedaan en schijnt goed te werken.
Ook wikepedia schrijft over zeelt:
"In een drinkwater regenbak werd vroeger vaak een zeelt gezet om het water zuiver te houden"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in een van de antwoorden staat een regentonautomaat getekend, in de aftakking naar de regenton zit een dunnerpijpje om het water te laten terug stromen indien het boven het niveau uitkomt.
Voorzie dit pijpje van een bocht naar onderen en verleng dit tot ongeveer4cm boven de bodem!
Hierdoor wordt namelijk eerst het vuile onderste water naar boven teruggedrukt!
En blijft het meest verse water tot het laast behouden.
Adersom blijft namelijk het meest vieze water tot het laast behouden, waardoor het gaat stinken en alg gaat vormen.
Probeer het eventueel eerst uit met een bochtje en een eindje pijp,voldoet het lijm het dan pas vast!
Succes,
Martin
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding