Hoe houd je je tuin onkruidvrij?

Wat zijn de beste manieren om je terras en tuin onkruidvrij te maken en lang houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beton storten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry mensen, ik ben melig omdat het vrijdagmiddag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ruud
echt geen slechte optie hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op beton zal mos gaan groeien. Als het mos dik genoeg is, zal er in die mospakketten weer onkruid kunnen wortelen. Heb ik ervaring mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asfalteren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beton mixen met roundup?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op asfalt kan ook mos groeien. Beter zelfs dan op beton, omdat asfalt opener is.

Het beste antwoord

Als grote natuurfreek ben ik natuurlijk tegen alle giftigge onkrijdbestrijding. Round- up zou nog een van de minst erge zijn, omdat het waarschijnlijk biologisch afgebroken wordt.
Om de tuin nu verder onkruidvrij te houden, zonder gif te gebruiken, werk ik meestal met het afdekken van alle kale grond(tussen planten) met gemalen boomschors, niet te verwarren met houtsnippers! Deze gemalen boomschors gaat in een laag van 10 cm. dik tussen planten, struiken en op paden. Gaat dan ongeveer 6 a 7 jaar mee! Houtsnippers slechts 10 maanden!
Alle eenjarige soorten onkruid ,komt hier niet doorheen. Meerjarigen soorten nog wel een beetje, maar met goed bijhouden raak je ook hier van af.
Tussen bestrating kan je vaak met succes, azijn gebruiken. Met een plantenspuitje kan je het goed verdelen, wel even geduld, het is niet zo maar dood, maar het werkt wel.

Toegevoegd op 16-05-2009 14:33:28
Door alle kale grond tussen de planten te bedekken met een laag gemalen boomschors heb je 95 tot98 % minder onkruid!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens! Als tuinders dochter sluit ik me hierbij aan! Geen chemische troep in de tuin!!!! En wie een tuin wil, moet zwoegen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hé gelukkig... er zijn nog verstandige mensen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die altijd uit puur gemak alles maar dood spuiten , kunnen beter hun tuin maar asfalteren, daar groeit zeker niets meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cees wat heb je toch met onkruid? Zelfs op het dak van een flat groeit onkruid! Ga dan onder de grond wonen. Ohe nee, daar groeien soms paddestoelen, dat is ook onkruid!Probleem Cees!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil best wat moeite doen voor mijn tuintje, maar ik wil het op de meest effectieve manier onderhouden. De tips tot nu toe zijn me zeker wat waard.

Andere antwoorden (5)

vorige week hebben wij onze voortuin (lees geitenwei) helemaal onkruidvrij gemaakt. dit hebben we gedaan door eerst alles met round-up (te koop bij de tuinzaken) dood gespoten waarna het makkelijk was om de dode planten eruit te halen. daarna hebben we de hele grond uitgezocht en alle wortels verwijdert. nu is het nog een kwestie van bijhouden. weghouden lukt namelijk niet. onkruid is vaak erg sterk en groeit of onder de grond verder of zaait zichzelf opnieuw in.
succes!

Toegevoegd op 15-05-2009 16:10:32
'gespoten' in de tweede zin moet zijn 'dood te spuiten'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je zo gek bent met roundup... kijk hier dan eens naar:
http://video.google.com/videoplay?docid=5995944862121634838
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry maar die video duurt 1 uur en 41 min, das me echt te lang.
maar ik begrijp dat round-up niet het meest vriendelijke spul is maar voor die 10 m2 met waar nooit wat eetbaars op gekweekt zal worden, geloof ik niet dat het meer kwaad kan dan alle andere schadelijke stoffen die door het dagelijks leven in ons milieu gedumpt worden. zonder was er overigens geen schop in te krijgen... daarbij hebben mijn ouders een tuindersbedrijf en zij vonden round-up nog 'te mild'. kun je nagaan wat voor onkruidbestrijdingsmiddelen in die sector gebruikt worden. geloof dus niet dat dit voor ons voortuintje zoveel kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doodspuiten?
Omspitten! Wortels zeven! Is zeker voor zo'n kleine tuin goed te doen. Heb ruim 10x zoveel tuin, maar zal geen gif aan ons meer dan teveel vervuilde milieu toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw ouders horen kennelijk tot de oudere generatie. Ooit was spuiten met die zware middelen heel gewoon. Pas later zagen we wat de gevolgen daarvan waren. Niet alleen ter plekke, maar ook veel verderop, door het gif dat via het grondwater elders terechtkomt. En door datzelfde gif dat zich via de voedselketen ophoopt in de toppredatoren. Sommige ouderen zijn meegegaan met de verandering die zich sinds "de oude tijd" heeft voorgedaan op het gebied van spuiten. Sommige helaas niet. Die gebruiken nog steeds dat wat ze van vroeger gewend zijn. "Vroeger was het goed, dus moet het nu ook goed zijn."
Gebruik hiervoor roundup. Dit is een groeimiddel dat de plant die je er mee raakt zo hard gaat groeien dat hij als het ware explodeerd. Je kunt het bij ieder tuincentum wel kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tuin kost tijd en moeite... Heb je daar geen trek in, dan bestraten die handel! Hoe hard je ook ieder voorjaar je best doet, onkruid groeit als kool (was het maar zo dat er kolen groeiden ipv onkruid ;)

Met de schoffel tussen de planten door eens per 2 à 3 weken en de dag erna de uitgedroogde onkruidplantjes met hark oid verwijderen werkt bij mij prima!

Gebruik van chemische of biologisch niet afbreekbare middelen is in mijn tuin verboden! Het tast niet alleen het onkruid aan... Je tuin is een stukje natuur, behandel het ook zo!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij Eddijst en Eva: Geen gif gebruiken!
Dus..... wieden; wieden;wieden en wederom wieden. Eén troost: Als je het goed bijhoudt, wordt het onkruid op den duur minder.
Ik weet er alles van, want ook mijn ooit prachtige tuin heb ik door tijdgebrek een aantal jaren verwaarloosd. Het eerste jaar zag alles er nog wel min of meer goed uit, misschien zelfs wel mooier dan ooit. Maar op een gegeven moment was alles uit evenwicht.
Ik zit nu midden in een tuinrenovatieproject. Heb weer reuze veel lol in het tuinieren en boek m.b.t. het bestrijden van het onkruid (waaronder zevenbald) al veel resultaat.
Onthoud: De aanhouder wint!
Ik wens je veel succes en tuinplezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel juist Ruth, bij optijd wieden, en de grond gesloten houden, dus ook nooit spitten, is er in het tweede jaar al 90 % minder onkruid! Maak nooit de fout om toch te spitten dan begin je weer van voor af aan. Dus een tuin goed onderhouden (spitten) geeft telkens weer opnieuw onkruid! Hoe meer je wroet in de aarde hoe meer onkruid er gaat groeien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van "grond gesloten houden" kan alleen sprake zijn bij de stevigere grondsoorten. Bij echte zeeklei werkt dat prima. Bij zandgrond is het een ander verhaal.
Gif is niet de methode.
Als je er nooit meer onkruid in terug wil, kun je het beste worteldoek leggen en daar tegels overheen doen. Dan houdt je uiteindelijk alleen wat gras tussen de tegels over, door strakke tegels te gebruiken zal ook dat nog meevallen.