Is potgrond nog goed als er platen in hebben gestaan die bladluis hadden. Planten zijn inmiddels verwijderd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
6.1K

Het beste antwoord

Ja hoor. Bladluizen zitten op de plant. Zeker als de grond een paar dagen heeft gestaan is er niets mis mee.

Wel kan een deel van de voeding opgenomen zijn door de vorige plant, en de grond kan verkalken. Vanuit dat oogpunt is het wl verstandig nieuwe aarde te pakken voor planten die er langere tijd in moeten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Oude potgrond is uitgeput.
Gooi weg en koop voor een paar kwartjes nieuwe krachtige gezonde grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Potgrond waar al planten in hebben gestaan is meestal al uitgeput en heeft vaak te veel kalk in de grond van telkens weer leidingwater geven, die bladluizen zijn geen probleem.
ik zou gewoon verse potgrond nemen, let wel even op het soort potgrond dat je nodig hebt, er zijn verschillende soorten, afhankelijk van de soort planten, kom je daar niet echt achter, neem dan de gewone potgrond.
En, regenwater geven is natuurlijk veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude potgrond kan het beste gecomposteerd worden in een composteerbak. Hiermede kun je later de bloemen en planten bijmesten bijv. in een volkstuin. Wil je bloemen en planten in bakken in de zomer goed houden gebruik dan ieder jaar nieuwe potgrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruikte potgrond is meestal uitgeput
hierdoor heeft de plant ook minder weerstaand tegen ziektes en luis

Toegevoegd na 29 seconden:
weerstaand= weerstand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gemiddeld heeft potgrond geloof ik zo'n 6 weken aan voedingswaarde. Ik zougewoon nieuwe potaarde nemen , zekerheid voor alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beter de potgrond te vervangen er zitten veel voedingsstoffen in potgrond die je nieuwe planten nodig hebben om te kunnen wortelen. en nu kan je het nog vervangen. als je het niet vervangt kan het zijn dat je nieuwe planten niet goed aarden en moet je gaan bijmesten. met de luis heeft het niets te maken want die zit in de plant die je verwijdert hebt. ga wel na of de planten eromheen luisvrij zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is het slecht bemesten van potgrond de oorzaak dat men last van bladluizen krijgt. De grond raakt uitgeput
en heeft daardoor onvoldoende voedingstoffen om de bladluizen de baas te blijven. Je kunt het beste nieuwe
potgrond gebruiken en niet vergeten de grond na een week of 6 beginnen te bemesten, zo verkrijg je goede sterke planten die goed bestand zijn tegen bladluizen.