Hoe komt het dat rozen die je in de winkel koopt geurloos zijn?

Terwijl rozen uit de tuin een heerlijke geur verspreiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

Toen de roos populair begon te worden en men als maar door ging met de roos te kruisen, waren er alleen nog maar tuinrozen, meestal met een korte steel, of in trosjes bij elkaar.
Rozen die van nature geuren werden er vaak uitgehaald en mee verder gekweekt, dit was een zeer gewaardeerde eigenschap van de rozen van vroeger.
Ook werd er op gelet dat de rozen slechtweer bestendig waren, goed bloeide, niet snel ziek werden, de kleuren en vormen van de roos enz.
Pas veel later ging men rozen kweken, die geschikt waren voor snijbloemen, toen was belangrijk, lange stelen, bloemen die te gelijk open gingen als het een trosroos was, de houdbaarheid, het goed open gaan in huis van rozen in knop, de kleuren en de vraag van de consument.
Bij het kweken van dez rozen was men gewoon vergeten dat men ook de geur erg waardeerden.
Gek eigenlijk, want nog steeds ruiken mensen aan rozen zo gauw men rozen ziet, het is het eerste wat men doet, als men een bos rozen ontvangt.
Maar helaas, de meeste rozen voor de vaas ruiken niet, gewoon vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is echt vreemd.

Andere antwoorden (5)

bij het kweken gaat vaak het een ten koste van het ander.
net zoals er in de winkel prachige tomaten liggen die naar niets smaken.
vermoedelijk is geselecteerd op uiterlijk en lange houdbaarheid, en dit is ten koste van de geur gegaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
Het zijn verschillende rassen.

Voor in de tuin heb je ook rozen die er prachtig uitzien maar totaal geen geur hebben, en rozen die niet zulke grote bloemen hebben maar werkelijk bedwelmend geuren (en dan nog in allerlei varianten: kaneelachtig, fruitig, kruidig...).

Als ik al eens rozen koop ruik ik er altijd eerst aan (in een koele winkel ruiken ze minder maar als ze daar een beetje geuren zit er in elk geval geur aan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De geurende rozen zijn vaak de rozen met grotere bloem kop en lange stelen. In Nederland worden vaak de bosjes verkocht met korte kleine rozen deze zijn vrijwel geurloos. Probeer eens een bos met mooie lange rozen deze geuren veelal sterk. enige nadeel ze zijn een stuk duurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn tuin zo'n 20 verschillende soorten rozen staan en de ene ruikt wel en de andere niet. Het ligt echt aan het ras.In de natuur was het zo:De bloemen zonder felle kleuren verspreidden een lekkere geur om insecten te lokken voor de bestuiving. Onder andere gaf dhr.Dijst al aan ,dat toen de markt de lange houdbaarheid en kleur
wensten,hebben de kwekers hierop ingespeeld. Dit ten koste van de geur. Gelukkig verandert deze trend weer,
want er zijn ook weer heerlijk geurende anjers te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er simpelweg gewoon verschillende soorten rozen zijn, de ene soort ruikt niet, een ander een beetje en sommigen heel sterk. In de winkel zijn er wel rozen die ruiken, alleen niet elke soort.