Hoe weet je of de appels aan je boom rijp genoeg zijn om te plukken

Een vriendin heeft een appelboompje staan, Elstar. Nu hangen er voor het eerst 2 appels in. Die zijn al mooi groot en aardig rood aan het verkleuren. Hoe weet ze nu of ze rijp genoeg zijn om te plukken?

13 jaar geleden
in: Tuin
2.9K

Het beste antwoord

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appelpluk2.htm

Hier vind je de techniek.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appelpluk.htm#wanneer%20plukken

Hier vind je info i.v.m. de rijpheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Bedankt, fijne overzichtelijke site. Staat veel info op.

Andere antwoorden (3)

Er vallen vanzelf meerdere gezonde appels af.

De pitten zijn lichtbruin gekleurd (Hiervoor moet één appel eerst doorsnijden).

Als je een mooie, grote appel vastneemt, komt die gemakkelijk los van de boom.

Er is een mooie blos aanwezig en de ondergrond gaat van groen naar groengeel.

Proef je van zo'n geplukte appel dan is het vruchtvlees al minder vast.

Zo'n geplukte appel smaakt al een beetje zoet.

Opgelet! De door appelmade/ fruitmot aangetaste vruchten zijn ook vroeger rijp. De overige gezonde appels zijn later rijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval een moeilijke keus.
2 appels aan de boom en dan? In eerste instantie zou ik voorzichtig kijken of de appel al los laat van de boom. Zo niet dan laat je hem nog even hangen met als risico dat hij er af valt en beurs wordt.
Je kan ze er ook afhalen en na laten rijpen op de fruitschaal. Dat lijkt me het meest veilige voor het behoud van je appeltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je twee appels aan de boom hebt hangen en ze zien er mooi uit pluk ze dan maar af voordat de vogels ze ontdekken. Een Elstar bewaren (ook in de koelkast) gaat heel goed, zels nog maanden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Haha, ze heeft 7 katten lopen dus met de vogels in de tuin valt het bij haar wel mee :-).
Maar toch bedankt voor de waarschuwing