Wat te doen tegen een bruin wordende conifeer?

In mijn tuin staan twee hele oude en hoge (ca 20 m)coniferen. Een ervan krijgt nu van binnenuit bruine takken. Betekent dit dat hij dood gaat? Wat kan ik doen om hem weer mooi groen te krijgen en te houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
37.9K

Het beste antwoord

De meeste coniferen zijn eigenlijk bomen die wel15 tot 25 m. hoog kunnen worden, in veel tuinen komen ze niet zo ver, omdat de mens hem gaat koppen of zelfs weghalen, ook waaien ze vaak om, als ze groot worden.
Tijden het volwassen worden gaat de grootste groei naar boven, terwijl de onderste takken steeds minder licht en voeding krijgen en daardoor van binnen uit bruin worden.
heel vaak is het erg mooi, als je de onderste takken er af zaagt, zodat je de stam beter gaat zien.
Zijn ze al een meter of 5 hoog of hoger, dan kan je er al veel takken afzagen zodat je er onder door kan kijken.
Wil je juist de onderkant in takt houden, dan moet je voorkomen dat de conifeer een boom wordt en dus de koppen er uit zaagt, dan hou je het nog een tijdje tegen, dat kaal en bruin worden.
Jouw bomen zijn al 20 m hoog, dus kan je veel onderste takken weg zagen, bruin worden van coniferen kan ook gebeuren door te weinig water, vorig najaar en dit voorjaar waren extreem droog!
Om te kunnen overleven , stoot een conifeer een deel van zijn blad er af, maar dat zie je pas maanden later, vaak pas in een perioden dat het weer volop regent.
En als laatste, een volwassen conifeer kan ziek worden en dood gaan, 20 m. hoog is al heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier is helaas niets aan te doen. Je conifeer heeft last van de ziekte die bekendstaat als 'taksterfte'. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een schimmel.
Kenmerkende van deze aantasting is dat er een zeer sterke scheiding is tussen de aangetaste en niet aangetaste delen.
Planten die langer nat blijven staan (gesloten tuinen, onder bomen, haagvormen) zijn dus meer vatbaar voor schimmels. Ook planten die minder goed groeien en dus minder gezond, zijn sneller aangetast. Dit verklaart ook waarom oudere planten sneller aangetast worden dan jonge, vitaal groeiende coniferen. Planten kunnen ook zwakker groeien door bodemproblemen (wateroverlast, verzuring, bodemstructuur) of door armoede (droogte, voedseltekort). Algemeen moeten dus deze stress toestanden absoluut vermeden worden.
Waarschijnlijk is dan nu te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kappen dus...
Het enige wat je nog kan doen met een bruine conifeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan takschimmel zijn, maar veel coniferen worden binnenin standaard bruin, omdat daar het zonlicht eventuele groei niet kan onderhouden. het dringt daar niet door. het hoeft dus niet persé te betekenen dat de boom ziek is, dat zou ik laten beoordelen door een kenner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik bij bruin wordende coniferen Microsulfo (tegen schimmels) van Bayer Garden. Het is gewoon te koop bij het tuincentrum. Maar let op: je moet er wel op tijd bij zijn, anders legt de conifeer alsnog het loodje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien merkte je 'n het niet mar in de zomer hebben coniferen ook een groot tekort aan water en dat merkt men pas wanner het reeds te lat is in de takken van de boom. beste is dus gewoon een nieuwe en jonge boom planten en dus ook zorgen voor voldoende vochtinbreng