Ik heb wel eens gehoord dat je een hortensia(roze/rood) blauw kunt laten kleuren door een "middeltje" toe te voegen wie weet dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Het beste antwoord

Het heeft te maken met de zuurgraad in de bodem. Als deze aangepast wordt kun je de kleur van de bloemen beinvloeden.

Citaat uit onderstaande bron: Het is dus goed mogelijk de kleur van hortensia te beïnvloeden. Nuttige hulpmiddeltjes zijn het ingraven van een handje roestige spijkers bij de plant. Of door een heel klein beetje aluin (kaliumsulfaat) of aluminiumsulfaat rond de plant uit te strooien; mits en alleen als de grond zuur genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik heb wel eens gehoord dat dat kan door een (aantal) stuiver(s)/ koperen muntjes te begraven in de buurt van de hortensia

Toegevoegd na 3 minuten:
-of aluminiumsulfaat toevoegen.
-of: Een blauwe bloei krijgt u door de pot te vullen met tuinturf of heidegrond en een scheut aluin erdoor. Het toevoegen van aluin in opgelost water versterkt het proces, dit is iets wat u elk jaar in oktober of vlak voor de bloei kunt herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat gaat door het toevoegen van bepaalde metalen aan de bodem. Kijk op de onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een roestige spijker bij hem in de aarde drukt, verkleurd hij.
Is echt zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koper toevoegen ja.
En om hem mooier roze te krijgen dacht ik een ijzer of mangaanverbinding (kunstmest)
13 jaar geleden
Rose tuinhortensia’s kun je blauw krijgen door een paar theelepels gemalen aluin ( bij de drogist verkrijgbaar) op te lossen in een gieter met water. Bij de plant gieten voor er zich knoppen vormen. Of gewoon wat roestige spijkers in de grond steken, dat werkt ook erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pokon heeft hier een middel voor in de handel. Dit het Hortensia Blauw. Dit middel is te koop bij tuincentra. Ik gebruik het jaarlijks en heb een prachtig blauwe hortensia (ooit roze geweest)

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet zijn: Dit heet Hortensia blauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd een pot met roestige spijkers op water staan. Nu en dan (enkele keren per jaar) gooi ik dat water bij mijn hortensia's, die hierdoor altijd mooi blauw zijn en blijven :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op! Er niet-blauwe hortensia's die je nooit blauw zal krijgen of blauwe die je nooit roze kan doen bloeien!

Het is uiteindelijk onze bodemgesteldheid en de aanwezige elementen (ionen) zoals ijzer (Fe), Aluminium (Alu) en kalk (Ca) die de kleur zullen beïnvloeden. De bodem is tenslotte samengesteld uit chemische elementen, die we ionen noemen: zo wordt Fe (ijzer) en Alu (aluminium) aan kalk (Ca) gebonden en is hij dus onopneembaar voor de planten in een kalkrijke grond (dit noemen we een bodem met een hoge PH-waarde) -> gevolg -> blauwe hortensia's verkleuren naar roze.

Hydrangea's die goed blauw bloeien hebben in hun bloemblaadjes een pigment dat door de opgenomen aluminiumionen verkleurt van roze naar blauw. Anderzijds blijven hortensia's op een zure grond makkelijker blauw bloeien op voorwaarde dat het aluminium element ook voldoende aanwezig is. In een zure grond is er weinig calcium aanwezig die het aluminium bindt en onopneembaar houdt, het alu-ioon is dan vrij en kan door de plantenwortels vrij worden opgenomen waardoor de bloemen intens blauwer gaan kleuren.

Beide voorwaarden, een zuur milieu en voldoende aluminium-ionen in de bodem, moeten dus vervuld zijn. In een zuur milieu is aluminium makkelijker opneembaar, op voorwaarde natuurlijk dat het element ook voldoende in de bodem aanwezig is.

Is de ph-waarde (zuurtegraad) te hoog?

Een goed zure en dus lage ph-waarde voor hortensia schommelt tussen ph 4,5-5,5.

Die waarde is makkelijk te verlagen door:

- planten met een zurige turfmengsel of potgrond, speciaal aarde voor heide en rhododendrons is bijvoorbeeld lekker zuur
- geen leidingwater of grondwater gebruiken bij het gieten, gebruik regenwater
- het gebruik van zuurwerkende meststoffen
- geen kalk strooien

De ph-waarde is laag maar toch blijven de bloemen niet blauw genoeg?

De hoeveelheid aluminium in de bodem is niet eenvoudig te meten. Als de ph goed zit kunnen we het gehalte aan aluminium in de bodem op verschillende manieren verhogen. Men antwoord steevast om extra aluminium toe te voegen in de vorm van kali-aluin of aluminiumsulfaat -> 6-8 kg per m3 grond toevoegen of 20-40 gram per plant. De hoeveelheid verschilt naargelang de grootte van de planten.

Maar daar kom je zo maar niet aan. Aluin of aluminiumsulfaat is apart verkrijgbaar bij de drogist, maar waar kan je die nog vinden? Best toevoegen in september of oktober.

[http://www.tuinkrant.com/plantengids/heesters/hydrangea_blauwen.html]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roestige spijkers in de grond onder de hortensia stoppen, dan wordt ie mooi blauw....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kun je aluin voor gebruiken, te koop bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eikenblad door de grond mengen is de aller goedkoopste oplossing.
Te vinden in een bos met eikenbomen.
Zelf woon ik rondom onder de eiken en al mijn rose en witte Hortensia's zijn blauw geworden.
Eikenblad maakt de grond erg zuur en daardoor verkleuren alle Hortensia's tot blauw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij tuincentra kan je de hortensia blauwmaker van het merk Asef kopen.Ongeveer 9 € voor een verpakking voldoende voor 90 struiken.Ook aluinkalium helpt (vraag er naar bij de drogist) Let wel Witte Hortensia's worden nooit blauw wat je ze ook toedient .