Wat moet ik doen als mijn basilicum bloemen krijgt en dus uitschiet, kan ik het dan nog gebruiken?

Heb voor een tijd terug een potje basilicum gekocht en dit overgezet in een pot, Deze groeit als een gek maar er komen nu op de toppen van de stammen witte bloemen uit. Hebben die nog een functie of moet ik nu mijn basilicum wegdoen?

Toegevoegd na 21 uur:
Iedereen bedankt voor de tips, wist echt totaal niet wat ik er mee moest en dacht net als bij sla dat je het dan gewoon weg moest doen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
70.3K

Het beste antwoord

Ook de bloemen kun je eten. Lekker door de sla. Wel veel pittiger van smaak.

Beter is om de plant af te toppen. Op die manier blijft hij wel doorgroeien, maar dan in de breedte. Wacht je hier te lang mee, dan krijg je enorme uitschieters en wordt de plant lelijk en houterig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bloemen kunnen afgeknipt worden omdat deze in ons land nooit rijp worden en zaad produceren. Het afknippen van de bloemen heeft als voordeel, dat de plant zijn bossige vorm blijft houden en meer blaadjes krijgt om te oogsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk daar moet je nou thee van maken,je kan alles gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bloemen zijn lekker pittig en staan ook nog eens erg leuk over een gerecht. Bijvoorbeeld over een tomatensalade of om als laatste op de soep te leggen.
Voor de kwaliteit van je plant kan je ze er beter uitknippen, zodat de plant mooiere smaakvolle bladeren gaat maken, en niet de energie gaat steken in het maken van de bloemen.