Hoe snoei ik een hibiscus en wanneer?

De afgelopen jaren heb ik hem zijn gang laten gaan maar nu wordht hij wat te hoog, ik houd hem liever onder de schuttingrand. Hoe kan ik hem het beste klein houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
22.5K

Het beste antwoord

De tuinhibiscus is een zeer makkelijke plant, hij bloeit op nieuw hout, dat betekent, dat hij bloeit op de takken die in de loop van het voorjaar gaan groeien, hierdoor kan je dus nooit de verkeerde takken afknippen.
Het maakt dus ook niet uit, hoe hoog of hoe laag je de hibiscus snoeit, hij zal altijd bloeien, ook al zal je nooit snoeien, hij bloeit ieder jaar, wel wordt hij dan steeds hoger, tot ruim 2 meter.
De tuinhibiscus kan je terug snoeien tot een halve meter hoog, of hoger, net wat je mooi vind.

Toegevoegd na 4 minuten:
Snoeien doe je in de rustperiode, als het blad er af is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Snoeien is normaal gesproken overbodig, tenzij de struik naar je smaak te fors of breed wordt. Moet er toch worden gesnoeid, dan kan dat het beste aan het eind van het voorjaar gebeuren. Snoei jonge planten zo nodig om een sterke vertakking bij de basis te stimuleren. Van volgroeide planten kunnen takken, die symptomen van afsterving vertonen, worden teruggeknipt tot op het levend hout.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Snoeien van een Hibiscus rosa sinensis is alleen nodig als u de plant te groot vindt worden. Bij struikvorm de zwaarste cq langste takken tot ca. de helft terugsnoeien. Bij stamvorm de langste takken flink terugsnoeien. Als u de Hibiscus rosa sinensis wilt terugsnoeien kunt u dit het beste in februari doen. U moet er echter wel rekening mee houden dat een tak die is teruggesnoeid de zomer erna wat minder bloeit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ze vorig jaar eind november gesnoeid. D.w.z. in model gebracht en ze doen het allemaal prachtig dit jaar!