Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe snoei ik een hibiscus en wanneer?

De afgelopen jaren heb ik hem zijn gang laten gaan maar nu wordht hij wat te hoog, ik houd hem liever onder de schuttingrand. Hoe kan ik hem het beste klein houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
22.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De tuinhibiscus is een zeer makkelijke plant, hij bloeit op nieuw hout, dat betekent, dat hij bloeit op de takken die in de loop van het voorjaar gaan groeien, hierdoor kan je dus nooit de verkeerde takken afknippen.
Het maakt dus ook niet uit, hoe hoog of hoe laag je de hibiscus snoeit, hij zal altijd bloeien, ook al zal je nooit snoeien, hij bloeit ieder jaar, wel wordt hij dan steeds hoger, tot ruim 2 meter.
De tuinhibiscus kan je terug snoeien tot een halve meter hoog, of hoger, net wat je mooi vind.

Toegevoegd na 4 minuten:
Snoeien doe je in de rustperiode, als het blad er af is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Snoeien is normaal gesproken overbodig, tenzij de struik naar je smaak te fors of breed wordt. Moet er toch worden gesnoeid, dan kan dat het beste aan het eind van het voorjaar gebeuren. Snoei jonge planten zo nodig om een sterke vertakking bij de basis te stimuleren. Van volgroeide planten kunnen takken, die symptomen van afsterving vertonen, worden teruggeknipt tot op het levend hout.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Snoeien van een Hibiscus rosa sinensis is alleen nodig als u de plant te groot vindt worden. Bij struikvorm de zwaarste cq langste takken tot ca. de helft terugsnoeien. Bij stamvorm de langste takken flink terugsnoeien. Als u de Hibiscus rosa sinensis wilt terugsnoeien kunt u dit het beste in februari doen. U moet er echter wel rekening mee houden dat een tak die is teruggesnoeid de zomer erna wat minder bloeit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ze vorig jaar eind november gesnoeid. D.w.z. in model gebracht en ze doen het allemaal prachtig dit jaar!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding