Deze morgen heb ik deze 'hoopjes' gevonden op het terras. Iemand enig idee wat dit is?

Goedemorgen
deze morgen heb ik deze drie 'hoopjes' gevonden op mijn terras... Iemand enig idee wat dit kan zijn? Als het ongewenste bezoekers zijn, wil ik ze zo snel mogelijk verwijderen natuurlijk.
Dit hoopje op de foto is ongeveer 3cm lang. De 2 andere zijn een dikke cm groot.
Dank!

Picture for question
een jaar geleden
in: Tuin
3.3K
tinus1969
een jaar geleden
Ziet er uit als schimmel/soort paddenstoel.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik vermoed een cluster eitjes van een appelslak of naaktslak.

Antwoorden (2)

Het lijkt inderdaad op een schimmel, onderstaande tekst heb ik erbij gevonden en door Google translate gehaald.

Witte cirkelvormige koepelvormige heuvel bestaande uit meerdere kleine bolletjes die gedurende de 2/3 minuten die ik nodig had om het op te zetten en te fotograferen, die bolletjes enigszins van vorm leken te veranderen.
Gevonden op dood gekapt hout dat werd gebruikt om de padrand te omlijnen in loofbossen die voornamelijk bestonden uit Sycamore en Silver Birch.
En het heet: Mycetozoa-Slime Mould (slijm schimmel)
Toegevoegd op 21 april 2022 10:00: tekst
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Antoni
een jaar geleden
Volgens Wikipedia zijn mycetozoa slijmzwammen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slijmzwammen. Interessant om te lezen, die pagina van Wikipedia!
Dat is een zogeheten Zilveren boomkussen (Reticularia lycoperdon), een plasmodiale slijmzwam. Eigenlijk zijn dit soort slijmzwammen geen zwammen maar organismen. Een plasmodium is een vorm van samengesmolten cellen waarvan de individuele celkernen intact blijven. Behalve dat de soort zich voedt met de stoffen uit zijn gastheer kan hij er ook over bewegen. De vruchtlichamen bevatten uiteindelijk de sporen die na openbarsten van het kussen door de wind meegevoerd worden. Zilveren boomkussens lijken soms invasief; vooral na een periode van warm voorjaarsweer zijn ze erg nadrukkelijk aanwezig op hardhout en naaldhout.
Amadea
een jaar geleden