Welke schade richt ik aan wanneer ik slakken vermoord?

Er zitten veel slakken in de tuin. Omdat die behoorlijke schade toebrengen aan de planten, vermoord ik ze. Deels door her en der bekertjes bier in te graven, deels door ze tussen twee stenen te pletten.

Benadeel ik planten of dieren door deze moordpartijen? Breng ik schade toe aan het milieu in de tuin en omgeving?

Cryofiel
2 jaar geleden
in: Tuin
2.5K
Z512099
2 jaar geleden
Slakken zijn erg nuttige dieren, maar de superieure mens vindt weer dat het allemaal dood moet, dan nog niet te spreken over de mogelijke pijn die ze voelen...je kan beter planten in je tuin zetten die slak-resistent zijn.

Antwoorden (1)

Slakken hebben een functie in de natuur, ze eten (ook) afstervende plantendelen weg en zetten die stoffen om tot eenvoudiger stoffen die verder in de kringloop de planten weer ten goede komt.
Slakken zorgen dus voor het opruimingswerk in de natuur. Eigenlijk eten ze van alles, van dood organisch materiaal tot kleine diertjes.
Daarnaast dienen ze tot voedsel voor egels, spitsmuizen, vogels (merels, lijsters, spreeuwen, eenden en kippen), kikkers, padden en reptielen.
Daarbij komt dat vogels kalk nodig hebben voor het vormen van eierschalen. Die kalk halen ze voor een deel uit huisjesslakken.
Door ze te ‘vermoorden’ verstoor je het ecosysteem in je tuin dus enigszins.
Zorg eventueel voor hindernissen rond de planten waar slakken niet overheen kunnen, zoals schelpengrit, fijngemaakte eierschalen, zaagsel, koffieprut, sparrennaalden of cacaodoppen.
2 jaar geleden
Z512099
2 jaar geleden
+ van mij.
Rieneke1
2 jaar geleden
Je haalt me de woorden uit de mond. +