Waarom moet je in een tuin planten scheuren?

In het wild gebeurt dat toch ook niet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Erna55
3 jaar geleden
Je " moet" helemaal geen planten scheuren.
tinus1969
3 jaar geleden
Ik scheur zelden planten in de tuin. Verder zijn tuinplanten net zo doorgefokt als chihuahua's.

Antwoorden (2)

Vaak worden planten als ze ouder worden minder mooi, omdat ze naar buiten groeien/jonge scheuten ontwikkelen, terwijl ze in het midden kaler worden. Door te scheuren verjong je de plant die er zo weer fris bijstaat. In het wild gebeurt dit idd niet, maar in een tuin, ook in een wilde tuin, wil je toch graag dat je planten er fris en kek bij staan.
Rieneke1
3 jaar geleden
Planten scheuren in de tuin moet NIET en doe je alleen als je ze wilt vermeerderen. Sommige planten kan je helemaal niet scheuren, maar moet je met een schop klieven zoals een Hosta en veel sedum-soorten. Margrieten kan je zowel klieven als scheuren net zoals floxen (vlambloem).