Wat is bladaarde en waar koop Ik het?

Twee jaar geleden heeft een hovenier de tuin ingericht. Hij heeft een paar kuub bladaarde gebruikt. Die diende voor grondverbetering, en de planten komen optisch beter tot hun recht op donkere bladaarde dan op het grijs-bruinige zand dat er oorspronkelijk ligt.

De hovenier zei destijds al dat de bladaarde zou inzakken, en dat we over twee jaar (nu dus) zouden moeten aanvullen. Hij zou voor nieuwe bladaarde zorgen.

Helaas is de hovenier failliet en niet meer bereikbaar.

Mijn vraag is nu: wat is bladaarde? Waar koop ik het (als particulier)?

Ik vind wel bladcompost. Is dat hetzelfde als bladaarde?

Cryofiel
3 jaar geleden
in: Tuin
5.4K
grasmaaier
3 jaar geleden
Volgens mij is bladaarde wat je krijgt als je zwarte aarde neemt en daar blad of bladcompost doorheen husselt.

Antwoorden (2)

Bladaarde is half vergane aarde met bladeren welke in de herfst worden verzameld. Echt kopen kan je het niet, wel iets vergelijkbaars zelf maken. Neem enkele zakken goede compost en meng dat met een of twee zakken van de allergoedkoopste boomschors (dus NIET de sierschors voor bodembedekking, maar het heel fijne alledaagse spul dat vaak in de aanbieding is). Neem de mengverhouding zodanig, dat het een beetje rul is en makkelijk uit te strooien en te harken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bladaarde is een compost van (bijna) alleen bladeren. Het is heel voedzaam en verbetert de structuur van je grond. Op zandgrond zorgt bladaarde dat het gehalte organische stof toeneemt, waardoor de grond voedzamer wordt en vocht beter wordt vastgehouden.

Je kunt het hier bestellen:
https://www.vandoornsoest.nl/vds/tuinaarde-bladaarde/2/550/
https://www.vandorresteijnbv.nl/producten/verteerde-bladaarde/

Zelf ter plekke vullen:
https://www.hessenhof.nl/hor_nl22.html