Wat is een tonroos?

Genoemd in antwoord op deze vraag: https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/682014/groeit-thalictrum-delvayi-wel-bloeit/

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Antwoorden (1)

Een Tonroos lijkt bijzonder veel op een Pioenroos. De bloemvorm is ook hetzelfde. De plant bloeit iets vroeger in het voorjaar dan de pioenroos en heeft een wat groter blad. De bloemstengels zijn een stuk korter en in de de vaas houden de bloemen het lang niet zo lang uit als de pioenroos. De tonroos is een wat oudere plant die je veel bij boerderijen tegenkwam. Tegenwoordig zie je ze niet veel meer. Ik heb er zelf ooit een overgenomen van mijn schoonvader (tuinder in de Betuwe) zo'n 50 jaar geleden en die doet het nog steeds.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Een pioenroos wordt ook wel genoemd: boerenroos of Pinksterroos of pionieroos.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda
Maar een tonroos is verwant, en toch iets anders en daar gaat het hier om in de vraag.
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. Is het niet opmerkelijk dat de tonroos bij veel boerderijen voorkwam en dat, volgens het woordenboek, een pioenroos ook 'boerenroos' wordt genoemd?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda
Het belangrijkste is, dat er een duidelijk verschil is tussen een tonroos en een pioenroos. Het verschil zie je alleen al je de planten naast elkaar ziet (zie antwoord). Je mag in mijn tuin komen kijken. De tonroos is al bijna een maand uitgebloeid, maar de pioenen doen het nog steeds.
Amadea
3 jaar geleden
Merkwaardig dan dat op internet geen enkele verwijzing naar het begrip Tonroos te vinden is, behalve als synoniem voor Pioen. Zie https://www.meertens.knaw.nl/pland/detail.php?id_nr=86395