Moet je een oprolbaar frans schapenhok lakken tegen weersinvloeden?

Dat is zoeken hek met geschilde boomstokken verbonden met metaaldraad.
Ik bedoel dus een schapen HEK maar dat is geen woord volgens de website die er schapenhok van maakt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Antwoorden (1)

Nee, dat moet je juist niet doen. Het is meestal gemaakt van kastanjehout, of van vergelijkbaar houtsoorten. Dat rot niet als het nat wordt en droogt ook goed weer op. Het hout zal wel vergrijzen, maar dat hoort erbij. Als je het gaat lakken of schilderen komt er altijd wel ergens toch water en vocht bij het hout, waarschijnlijk op de plaatsen waar het hout en het draad elkaar raken. Dat vocht trekt in het hout, onder je lak, en kan vervolgens niet goed meer verdampen door die laklaag. De lak zal ook los gaan laten op de plaatsen waar er vocht onder komt. Je krijgt dan een hek met deels glanzend bruin hout (waar de lak nog goed dekt) en deels witte plekken (waar de lak loslaat maar nog wel op het hout zit) en deels vergrijsd hout (waar geen lak zit). Dat wordt erg lelijk.

Gewoon zo buiten neerzetten dus, daar is het voor gemaakt.
Inekez1
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Plus.
Mocht een woord niet op de website staan, dan wil dat niet zeggen dat het niet bestaat. :)