Kan het kwaad dat er 'luizen' op mijn zonnebloemen zitten?

Ik veronderstel dat het om plantenluizen gaat, omdat het kleine zwarte beestjes zijn die bij de bladeren zitten. Ik vraag mij af of dit kwaad kan en zo ja; wat ik er dan het best tegen kan doen om ervoor te zorgen dat mijn zonnebloemen optimaal blijven ontwikkelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
14.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook zonnebloemenplantjes, Inetjuhhh.
Ik zal eens gaan kijken of die ook luizen hebben!
GV+1

Het beste antwoord

Je zonnebloemen hebben te weinig voeding en/ of het is een paar dagen te droog geweest voor deze planten.
dan ontstaat er een groeistoornis en wordt de plant vatbaar voor o.a. bladluizen.
Nu het weer volop regent, kan je wat extra mest geven en de planten groeien er gewoon overheen.
De luizen gaan bij regen vanzelf dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat je ook een mogelijke oorzaak noemt +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord geeft mij een duidelijk beeld. +10!!

Andere antwoorden (3)

ik heb het niet op luizen: ze zuigen de nieuwe knoppen en het nieuwe blad leeg, en je blijft zitten met misvormde bladeren en bloemen.
een flinke waterstraal doet wonderen!
Rieneke1
13 jaar geleden
Spuiten met water waar een scheut spiritus inzit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste spuiten met een mengsel van water,
groene zeep en spiritus. Verhouding op1L. water 20 ml.
zeep en 10ml. spiritus, desnoods na enkele dagen herhalen.