Ik heb in de tuin een Japanse esdoorn van 3,5 m. Hij krijgt dit jaar alleen blad aan de 1e vertakking vanaf de stam. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Gek genoeg is er bij mij in de tuin , ook een jap. Esdoorn dood gegegaan, dus nu geen blad heeft.
Misschien met de lange koude winter te maken, vooral de late vorst in maart in combinatie met felle zonneschijn.
Misschien kan je de struik afzagen boven de ene tak die nu wel uitloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent dat ik bijna de complete boom om moet zagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja als de rest dood is, zal je geen andere mogelijkheid hebben, maar wacht nog even af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enig idee wat de overlevingskansen zijn als dit nodig mocht zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die ene tak nog levensvatbaar is en het probleem ontstaan is door de winter, dan zullen de wortels nog geheel intakt zijn en zal alle voeding naar die ene levende tak gaan, hieruit zou weer een nieuwe struik/ boom kunnen ontstaan.
Is het dood gaan echter echter gevolg van een of andere
ziekte, dan zullen ook de wortels ziek zijn en de kans op herstel minimaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel sneu, die dingen groeien toch al zo langzaam...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker ik heb het gehad met mijn Camellia, de hele struik was bevroren op een enkele tak na, heb er alles afgeknipt en die ene tak is weer een struik geworden, deed hij wel 10 jaar over.

Andere antwoorden (1)

Ik denk toch vorstschade.
Die van ons heeft het ook en ik heb al de dode takken eraf gehaald en nu krijgt hij een herkansing.
Onze jong aangeplante kastanjeboom red het helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik hem nu snoeien of moet ik wachten op een juiste periode?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem vorige week gesnoeid en de zaagwonden afgedekt met een wondafdekmiddel want anders loop je de kans op doodbloeden van de boom. Het is te koop bij tuincentra's en de Welkoop.