Hoe bereken ik het aantal vierkante meters voor mijn schuine tuin?

Mijn perceel loopt schuin...
Nu wil ik graag tegels kopen, maar kom er niet goed uit hoeveel ik moet kopen.
De achtertuin is bij de gevel 6.30m.
Bij de uitgang achteraan is het 1.35m.
Het rechte stuk achter is 10m.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
10.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Dit zegt niet veel een tekening of foto van de tuin met de maten erbij
Inekez1
4 jaar geleden
Maar je gaat toch niet je héle tuin vol tegels leggen? Als het warm is geven struiken en planten schaduw. Ook al zijn de planten te klein om zelf in die schuduw te zitten, je hele tuin wordt minder warm dan met alleen maar tegels.
Bij hevige regenval moet het water wel wegkunnen. Met alleen maar tegels wordt dat lastig. Beter doe je een deel tegels en een deel border met planten. Dat kan ook bijvoorbeeld bamboe of grassen zijn waar je geen onderhoud aan hebt en grind rondom kunt strooien tegen onkruid en katten. Of een paar makkelijke struiken en de rest bodembedekker.

Antwoorden (3)

Als de kanten recht zijn bereken je dat als volgt:
(6,3 + 1,35) : 2 x 10 = 38,25 m2

Wat je hier doet is de tuin zogenaamd rechttrekken op de gemiddelde breedte (6,3 + 1,35) : 2 Hij is dus gemiddeld 3,83 mtr breed en 10 mtr lang
Wil je tegels van 30 x 30 cm (0,09 m2), dan heb je er 38,25 : 0,09 = 425 nodig
Wil je tegels van 40 x 40 cm (0,16 m2), dan heb je er 38,25 : 0,16 = 240 nodig
Wil je tegels van 50 x 50 cm (0,25 m2), dan heb je er 38,25 : 0,25 = 153 nodig
Ervan uitgegaan, dat je de tuin helemaal wilt dichtleggen.
Toegevoegd op 28 juli 2019 18:38: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eigenlijk is dat minnetje idioot, want je berekent gewoon het oppervlak van een trapeze (vroeger heette dit onderdeel van de wiskunde meetkunde, dat werd gegeven naast goniometrie, algebra en stereometrie)
LeonardN
4 jaar geleden
+Ik snap de min niet...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Ik snap al die minnen niet. De rekenmethoden zijn verschillend, maar de resultaten hetzelfde.
Thecis
4 jaar geleden
Inderdaad allemaal goede berekeningen. +
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Merci ! Hier kan ik mee verder
SimonV
4 jaar geleden
Misschien begrijpt de minnaar de vraag verkeerd.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat kan, maar daar komen we dan enkel achter ALS de minnaar uitlegt wat deze nou zo slecht aan de antwoorden vindt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ goed antwoord. Houd inderdaad wel rekening met afval.
Gebaseerd op de tekening zoals ik het begrijp.

5x10=50
50/2=25
10x1,35=13,50

25+13,50=38,50 m²
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
moet 50 niet zijn 49,50?
LeonardN
4 jaar geleden
Ja, dat had het moeten zijn....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Merci ! Hier kan ik mee verder
paulus811
4 jaar geleden
Bestel wel 10% extra, want met zo'n lange schuine kant krijg je veel zaagwerk. De berekening klopt alleen als de tegels precies passen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarschijnlijk hebben drie mensen tegelijk gerekend. Moet dit antwoord dus ook een + geven.
Als het rechte stuk van 10 meter haaks op de gevel staat en het stuk bij de uitgang weer haaks daarop, dus evenwijdig aan de gevel, is het makkelijk uit te rekenen.

Je hebt dan een rechthoekig vlak van 1.35 x 10m, plus een driehoek van 4,95 x 10m.
De rechthoek is 13,5 m2, de driehoek 24,75 m2, dus totaal 38,25 m2

Als je tegels tot de schuine rand wil leggen, zul je die moeten snijden. Houd dan rekening met snijverlies, dus reststukken tegel die je moet weggooien. Hoeveel dat is hangt af van het formaat tegel. Makkelijker - en beter voor het milieu, fijner bij hitte en regenval - is om de tegels niet tot de erfgrens te leggen maar een groenstrook of eventueel grindstrook over te houden. Die strook kan verspringen en bestaan uit een aantal driehoeken zodat je de tegels gewoon recht kunt leggen.
Inekez1
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Als de minnaar nu eens aan zou geven wat er niet goed gaat in zijn/haar ogen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Ik denk, dat onze minnaar geen minnaar is van ons.
Ik heb je maar een extra plus gegeven ter compensatie, want de minnen slaan nergens op.
Antoni
4 jaar geleden
@elder161, als je de motivatie van de minnaar niet kent, kan je niet zeggen of deze wel of niet ergens op slaat. Misschien heeft hij een goede reden om de antwoorden niet goed of niet zinvol te vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Merci ! Hier kan ik mee verder. En dat van die groenstrook is een mooi idee!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni
Dat is dus een reden om als minnaar de motivatie te geven.
LeonardN
4 jaar geleden
@Antoni LoL Dat is wel de kromste redenering ooit. Als drie mensen grofweg hetzelfde antwoorden op een vraag geven en niemand kan een probleem vinden, dan is de min van een stilzwijgende minnaar natuurlijk onzin. Zelfs ALS deze er een goede reden voor had. Je hebt namelijk niks aan een min die niet wordt uitgelegd. Dat systeem moet dan ook snel eens gaan veranderen. Dit slaat nergens op. Een min slaat nergens op als hij niet wordt uitgelegd.
Antoni
4 jaar geleden
@LeonardN, met jouw redenering moet iedereen die het antwoord een goed antwoord vindt, ook een uitleg geven bij die waardering.
LeonardN
4 jaar geleden
Nee. Als iemand een plus geeft zegt deze eigenlijk: "Ik zou hetzelfde antwoord geven". Een plus uitleggen is dus overbodig, een min uitleggen is nodig. Er is werkelijk niemand die de minnen uit kan leggen dus zijn ze of onjuist, OF ze zijn juist maar doordat degene die dat doorheeft niet uitlegt waarom die minnen nou zo juist zijn, zijn de minnen onzinnig.
Antoni
4 jaar geleden
Het zou zo maar kunnen dat de minnaar het plan van de vraagsteller onverstandig vindt. Zie bijvoorbeeld de reacties op de vraag. Als dan iemand door een antwoord te geven helpt bij het realiseren van dat plan, kan de antwoordgever met een duimpje omlaag worden gewaardeerd. Dat lijkt mij niet zo onlogisch. In dat geval is zo'n antwoord in feite in de ogen van de minnaar een slecht antwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Idem + omdat alle antwoorden kloppen. Fair blijven ;-)