Mag je de heg tussen mij en de buren zomaar weghalen?

3 jaar geleden heb ik het met de buurvrouw over het weghalen van de heg gehad. De heg was verwilderd, stak maar liefst 2 meter bij ons de tuin in en groeit aan de onderkant niet dicht. De buurvrouw wilde hier niks van weten, dus wij hebben besloten het erbij te laten zitten.

Nu, 3 jaar verder, is de heg nog precies hetzelfde, steekt nu nog een halve meter onze tuin in, groeit aan de onderkant niet dicht en uitdunnen zit er niet in aangezien je helemaal geen privacy meer hebt.

Ik wil nu dus de heg eruit halen en er een schutting plaatsen. De buurvrouw wil nog steeds niks en komt met allerlei smoesjes om het maar uit te stellen. (Huis is van mijn zoon, zielig voor de vogeltjes etc) ik heb dit al weken geleden laten weten. Mijn geduld is op.

De heg staat op mijn grond en de schutting betaal ik zelf. Zij hoeft hier dus niks aan te doen en om haar tegemoet te komen ben ik nog best bereid om aan haar kant coniferen of planten te planten aangezien mijn buurvrouw op leeftijd is. (Wel op haar kosten, aangezien ik de rest op me neem) Naar mijn inzicht mag ik die er dus gewoon uithalen, maar klopt dit ook?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
19.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"De heg staat op mijn grond en de schutting betaal ik zelf. Zij hoeft hier dus niks aan te doen en om haar tegemoet te komen ben ik nog best bereid om aan haar kant coniferen of planten te planten aangezien mijn buurvrouw op leeftijd is." Dit lijken mij allemaal ingrediënten die prima klinken om die heg te verwijderen, hoe kan de buurvrouw immers zeggenschap hebben over iets wat op jouw grond staat? En er komt iets vergelijkbaar voor terug, namelijk een afscheiding, en als kers op de taart ben je nog bereid coniferen te plaatsen aan haar kant... lijkt mij een no-brainer.
janjan
4 jaar geleden
Bij kassa is dit al tijden de populairste vraag!
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/buurvrouw-heeft-heg-verwijderd
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het mag inderdaad, zoals is beantwoord. Maar.. praten en samen naar een oplossing toewerken is de beste optie. Coniferen tegen een schutting is bijvoorbeeld geen goed idee. Die groeien te breed uit en kun je tegen een schutting niet snoeien. Bied aan om samen ideeen op te doen in een tuincentrum en maak er een 'uitje' van.
Rieneke1
4 jaar geleden
Nieuwe beplanting die wel dicht is aan de onderzijde zou wellicht een goede tussenoplossing zijn. Hebben de vogels nog steeds beschutting en nestgelegenheid.

Antwoorden (1)

De heg, haag staat op uw grond.

Als de stammetjes, stammen inderdaad op uw grond staan, en ook altijd hebben gestaan, is de heg niet mandelig. Dan mag je de heg verwijderen.
Indien de nieuwe afscheiding eenzijdig geplaatst wordt, zult u deze tegen de erfgrens ofwel eigen grond moeten plaatsen. Maar misschien dát de buurvrouw wel bereid is dat deze op de erfgrens geplaatst mag worden. Normaliter moet ze dan delen in de kosten (op erfgrens).
Kijk wel of er in uw gemeente geen afwijkende regels zijn over plaatsen tegen de erfgrens.
Wat ook nog zou kunnen, is dat de buurvrouw stelt dat een stuk van de grond door verjaring aan haar toebehoort. De heg groeide waarschijnlijk door de breedte ook op haar grond.
In dit geval mag u de heg toch verwijderen. De schutting moet dan wel echt op de plaats komen waar nu de heg staat.

Kortom, in principe kan de heg weg (indien de buurvrouw zich niet beroept op verjaring).
Eenzijdig plaatsen mag tegen de erfgrens, maar kijk of de gemeente geen andere eisen stelt.
De buurvrouw hoeft dan niet mee te doen aan de kosten.
Beplanten aan haar kant, mag, maar moet niet.

Maar beste gast100179, blijf praten met de buurvrouw. Leef je een beetje in. Zeg ook dat het goed komt, mooi wordt.....

Succes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ goed antwoord, laatste zin: prima!