Is het "gezond" voor de natuur als ik de afgekoelde as uit de BBQ in de tuin strooi?

Of kan ik deze beter weggooien bij de rest van het huisafval.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
21.6K

Antwoorden (4)

Kun je rustig doen, as is heel gezond voor de grond. Kijk maar naar vulkanische eilanden. Daar waar een eruptie heeft plaatsgevonden ontstaat een weelderige groei, dit is algemeen bekend.

Toegevoegd na 21 uur:
In de link staat dat je de as als mest kunt gebruiken, maar niet geheel mengen met een composthoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de stadsreiniging van Almere zitten in de asresten van de barbecue stoffen die niet zo best zijn voor de gezondheid en het milieu. Als het niet goed is voor de vuilnismannen om de as op hun huid te krijgen kan het volgens mij ook niet goed zijn voor de tuin. Daarom kan je het 't best in een vuilniszak bij het restafval doen.
Ook bij andere gemeenten staat in de regels dat asresten van de barbecue niet bij het GFT-afval mogen.
Amadea
13 jaar geleden
Ja, gewoon doen kolen zijn puur natuur en komen uit de aarde dus geen probleem om het erop te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de afvalwijzer van 'milieucentraal' hoort as van de barbecue thuis in de grijze container, dus bij het restafval.

Over barbecuen en het milieu:
Barbecueën levert, ongeacht de brandstof, altijd broeikasgassen op. Grillen in de buitenlucht draagt daardoor bij aan klimaatverandering. Houtskool veroorzaakt bij verbranding ook schadelijke stoffen. De milieugevolgen zijn vooral afhankelijk van het gebruik, daarom valt niet te zeggen welke de minste milieubelasting oplevert.