Hoe verzorg ik lavendel in pot?

Op mijn balkon heb ik in de zomer van 14u tot zonsondergang vol de zon erop staan. Op de een of andere manier wil het mij maar niet lukken deze mooi te houden. Nu heb ik nieuwe gekocht in de hoop er jaren lang van te kunnen genieten. Maar hoe? Is hier iemand die heel veel verstand heeft van lavendel (in pot/bak)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
17.2K

Antwoorden (2)

Geef, als het niet regent, 2x per week je lavendelplant water. Voel met je vinger aan de grond of de lavendel niet te nat of droog staat. Met lichte regen kan de plant alsnog uitdrogen, er komt dan weinig tot geen water in de pot. Het water komt dan alleen op de plant en niet bij de wortels. Tijdens de bloei kun je de lavendel bijvoeden. Verder mag je uitgebloeide bloemstelen wegknippen. Door de oude bloemen te snoeien, geniet je vaak hetzelfde jaar nog van een tweede bloei!

Zet de pot met lavendel op een lekkere, zonnige plek op je balkon of terras. Lavendel is een echte zonliefhebber!
Voeg nu het laagje hydrokorrels toe. Hydrokorrels zorgen voor een verbetering van de afwatering, wat voor potplanten een fijne toevoeging is.
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor je reactie! Er komt geen regen op mijn balkon, dus ik ga mij houden aan twee keer per week water. Is dat alleen gedurende de zomer? Of buiten het groeiseizoen ook? In het najaar snoeien denk ik toch?
fremar
5 jaar geleden
Inderdaad in najaar snoeien,in najaar en winter zal je minder water moeten geven,maar dit kan je best eens voelen.
Lavendel is een mediterane plant en kan dus goed tegen droge en zeer warme omstandigheden. Hij heeft in elk geval een hekel aan 'natte voeten' en daarom is het erg belangrijk dat de afwatering goed verloopt voor de plant. Zo voorkom je rottende wortels...lavendel is hier erg gevoelig voor! Er moeten dus altijd gaten in de bodem van de pot zitten waarin hij groeit. De gaten moeten afgedekt zijn met potscherven o.i.d.
Je kunt ook de plantpot overzetten in een mooie grotere overpot. Hierin zitten vaak geen bodemgaten om niet op de vloer te lekken. Je zou dan de bodem van de overpot met een laagje hydro-/kleikorrels kunnen bedekken waar je de plantenpot dan bovenop zet.
Het water dat afstroomt uit de plantenpot zal dan door de kleikorrels opgevangen en geabsorbeerd worden. De korrels kunnen dan toch voor vocht zorgen in droge omstandigheden.

Lavendel mag echter ook niet uitdrogen en hij moet zeker 2x in de week wel water krijgen!
Het beste voel je even of de aarde nog niet te droog wordt. Hij moet nog wel wat vochtig aanvoelen maar niet echt nat. Als hij in bloei staat kan je hem af en toe bijvoeren,

Knip in het najaar alleen de dooie bloemen eruit en meer niet! Dat maakt hem alleen maar kwetsbaar voor vorst. Snoeien kan je daarom het beste in het voorjaar doen. April/mei is een goede tijd hiervoor. Zeker als de plant groot geworden is, kan je hem rustig tot op 15 cm.boven de grond inkorten om hem mooi compact te houden.
amc