Kan je een met succes een bladstek van hulst maken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
6.2K

Het beste antwoord

Vrijwel alle wintergroene heesters kan je stekken. Neem stekken van 15 cm laat alleen de laatste twee blaadjes zitten en doop de onderkant van de stek in stekpoeder. Maak met je vinger of stokje een kuiltje in de grond en plaats de stek hierin. De beste tijd om te stekken is het najaar. Je kan ook naar zaailingen zoeken onder bomen in de buurt van de hulst. voorzichtig uitspitten en in goede potgrond planten. Hulst groeit het liefst in zure grond. Bedenk wel, dat een hulststek4 tot 5 jaar nodig heeft om een meter hoog te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry Ed, dat ik af en toe in je vakgebied zit, maar ik krijg
spontaan steeds hulst in de tuin dankzij de buren. Ik weet dat jij de expert bent en ik de hobbyist
Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ruth, de vraagstelling van Jan was al verkeerd, immers een bladstek is iets heel anders. En waar jij het over hebt zijn zaailingen van de hulst, dus ook geen stekken. Een stek is een stukje van een plant, afgeknipt en daarna gestekt. Ik vind het wel leuk dat je nu zo reargeert, want ik denk ook wel eens, Ruth staat er al weer,en vind het dan soms vervelend , om door mijn kennis op dit gebied, een beter antwoord te geven en vaak staan we ook nog onder elkaar! Laten we afspreken dat als jij fouten maakt met een antwoord, dat ik je dan vertel wat er fout is maar dan op de mailbox. Daar hebben ze hier niets mee te maken. Overigens kan ik je reacties op mijn antwoorden erg waarderen. Dat wil ik nu wel even zeggen. Groeten Ed

Andere antwoorden (2)

Ja. Als je takjes hulst in de grond steekt en vochtig houdt, wortelt de hulst. Mijn buren hebben hulst en ik heb regelmatig hulststekken in de tuin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
opsturen, scheelt jan een hoop tijd ;-)
Dat ligt eraan wat je met een bladstek bedoelt.

Strikt genomen is een bladstek een stek waarvoor je alleen een blad gebruikt. Bij sommige vetplanten werkt dat: leg het blad op vochtige grond, zodanig dat de wond van het bladsteeltje op de grond ligt, wellicht een millimeter _in_ de grond. Dan verschijnen eerst worteltjes, en daarna de rest van een nieuwe plant.

Of dat bij hulst ook werkt, weet ik niet.

Een gewone stek, dus met een takje, werkt wel. Mits er minstens één bladoog onder de grond zit, en minstens één boven de grond. Twee of drie is beter, zeker aan de onderkant - die bovenkant groeit wel aan.