Je zal niet moeten sproeien zolang de zon fel staat te schijnen. Dat geldt niet alleen voor het gazon maar ook voor alle andere gewassen in de tuin, zoals planten en bloemen. De waterdruppels die op een blad blijven liggen zullen als een vergrootglas werken en zodoende op het blad inbranden. Deze schade die daardoor ontstaat is onherstelbaar. Je moet pas gaan sproeien als de zon niet meer zo sterk staat te schijnen of voordat hij opkomt. Wanneer je na 6 uur of 7 uur s’avonds gaat sproeien is er de mogelijkheid dat alles nog rustig kan opdrogen.
Het grondtype is van grote invloed op de tijdsduur dat het gras moet worden gesproeid. Wanneer het gazon op een kleigrond ligt zal de grondlaag niet snel uitdrogen. Het water wordt door de kleigrond lang vastgehouden. Wanneer je echter een zandgrond heeft is dat zeker niet het geval. In zandgrond zal het water snel wegzakken. Op zandgrond is het dus belangrijk dat het water steeds voldoende wordt aangevuld om het gras een optimale kleur te laten behouden.

Op zandgrond is het belangrijk dat u bij een temperatuur van 20 graden een uur water geeft en dat een paar keer per week. Je kan zo rekenen dat bij een temperatuursverhoging van 5 graden stijging de sproeitijd moet worden verdubbeld. Wanneer er een hittegolf is, moet je gazon om de andere dag water moeten geven en dat dan voor een tijdsbestek van 3 uur.

Op kleigrond zal het geven van water minder nodig zijn. Klei houdt het water goed vast. Klei zal niet snel uitdrogen. Bij temperaturen rond de 20 graden moet u ongeveer een half uur water geven en boven de 25 graden ongeveer 80 minuten. Bij extreme hitte zal je gedurende 2 uur water moeten geven. Wanneer je dat doet dan kan het voorkomen dat de kleigrond uitdroogt en zeer hard wordt.
fremar
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
"De waterdruppels die op een blad blijven liggen zullen als een vergrootglas werken en zodoende op het blad inbranden": heb je wel eens een regenbui meegemaakt? En daarna bladeren met brandgaten gezien? Een fabeltje dus.
https://www.scientias.nl/planten-in-volle-zon-bewateren-geen-probleem/

Andere antwoorden (1)

Het liefst 's ochtends of 's avonds laat als de zon een beetje weg is want als je midden op de dag sproeit in de volle zon dan verdampt het water te snel.