Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je de groenten in je moestuin per se per jaar roteren of mag het ook per gedeelte van een jaar?

Ik heb net aardappelen geoogst. Mag ik nu direct op die plek stamboontjes gaan telen, of moet ik wachten tot het voorjaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tuurlijk.Ikheb somswel 3 oogsten van hetzelfde stukje grond. Er moet welvoldoende bemest worden natuurlijk. Maar als dat in orde is kun je direct nadat je aardappelen hebt gerooid koolplanten, sla of andijvie neerzetten, of winterwortelen zaaien. Maakt niet uit wat, als het qua plant- en oogsttijd maar een beetje klopt natuurlijk. In juli nog zonnebloemen zaaien bijvoorbeeld, dat komt niet meer goed. Die verbouw ik als kippenvoer.
Peulen zaai ik heel vroeg aan 1 kant van het gaas, en zodra ze ca.30 cm hoog zjn zaai ik aan de andere kant. Zodra die eerste er uit zijn zaai ik daar nogmaals.
Tussentijds bemesten doe ik nooit, maar wel spit ik er in de winter heel veel stalmest onder. Paardenmest in mijn geval, maar koemest is net zo goed.
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag direct stamboontjes gaan telen.
De oogstwissel is vooral bedoeld voor aardappelen, omdat die aaltjes aantrekken die de aardappel schade doen.
Poot je daarna wéér aardappelen, dan zit je heel snel in de problemen.
Andere gewassen kennen dat probleem niet.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Voor kool is het ook beter om elk jaar een andere plek te kiezen, vanwege ongedierte dat de wortels aanvreet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding