Waarom groeit mijn witlof niet zoals in handleiding staat?

Dw witlof die ik in de moestuin zaaide groeit voorpodig.
Begint nu echter door te schieten, en krijgt gele bloemetjes.
De paar die ik er uit trok blijken helemaal geen mooie penwortel te hebben, maar meer een kluit die alle kanten op groeit.
Deed ik iets fout, of heb ik gewoon niet de goede grond?

5 jaar geleden
in: Tuin
3K
Erna55
5 jaar geleden
Kijk eens : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Witlofbloem.jpg

Antwoorden (2)

In tegenstelling tot wat men zou denken van groenten is witloof een groente die best tevreden is met een humusarme grond. Dus stalmest of ander organische mest is niet nodig integendeel het is zelfs nefast wil de teelt niet mislukken.

Mooi en gezond witloof kweken in onze meestal overbemeste en humusrijke moestuinen is daardoor moeilijk. Witloof kweken op dezelfde grond (zelfs 5 jaar na elkaar) kan hier bij helpen. Vandaar dat de echte witloofkwekers kieskeurig zijn naar het zoeken van een geschikte grond. Vooraleer ze op een perceel witloof zaaien laten ze eerst een grondontleding uitvoeren om te zien of er niet teveel humus of stikstof in de grond aanwezig is en kunnen ze zo advies inwinnen voor een geslaagde teelt.
fremar
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Een plant met gele bloemetjes is geen witlof.
De bloemetjes van witlof zijn blauw (Chichorei).
Bloemetjes van witlof zijn blauw (Chichorei).
Als de plant waar je naar kijkt geen penwortel heeft en gele bloemetjes, is het waarschijnlijk "onkruid" waar je naar kijkt.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Nee, ik denk toch wel dat het witlof is.
Daar bestaan vast wel verschillende rassen van.
https://nl.aliexpress.com/item/Hot-soften-chicory-seeds-vegetable-seeds-100seed/32584896026.html?spm=2114.13010708.0.0.3a994c4dEThl9i
teusvh
5 jaar geleden
Maar ik denk dat de grond inderdaad veel te rijk is voor witlof.
Witte en rode kool en spruiten zijn ook altijd heel erg groot, maar veel te los.
En de zonnebloemen zijn ca. een halve meter groot en nu al rijp.
Buiten gezaaid eind februari.
Reddie
5 jaar geleden
Je ziet zelf dat het geen witlof is.
Toch blijf je volhouden dat het witlof is.