Wat zijn de regels voor erfafscheiding bij grens huurwoning/koopwoning?

In de straat waar ik woon, zijn in het verleden huurwoningen te koop aangeboden waardoor er nu een mix tussen koop- en huurwoningen is. Tussen het huis van onze buren (koop) en ons huis (huur) staat een heg die door een vroegere bewoner (we weten niet van welke kant) geplant is. De buurman wil die vervangen door een schutting, wij zouden liever de heg laten staan. We willen er geen ruzie over krijgen omdat de verhoudingen verder prima zijn, maar toch ben ik benieuwd naar mijn recht als huurder. Op deze site https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/ lees ik regels over de erfafscheiding, maar daar staat ook dat 'een huurder zich soms kan beroepen op de regels uit het burenrecht'. Dat suggereert dat een huurder minder rechten heeft dan een eigenaar. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
12.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Hebben de zalfde rechten.
Ivana
5 jaar geleden
Dit is ingewikkeld, maar je kunt in dit geval beter 'iets' toegeven dan ruzie krijgen. Je vraagt je buurman hoe erg het zou zijn als de heg toch blijft staan. Gaat hij voor de schutting, dan zeg je: 'Ga je gang, maar ik deel niet in de kosten'. Meld dan gelijk dat jij aan jouw kant opnieuw een heg of klimop plaatst omdat houten schuttingen je een doorn in het oog zijn en je de scheiding liever natuurlijk houdt. Doe dit alles zonder ruzietoon en met een glimlach. En schud elkaar de hand na het gesprek.

Antwoorden (2)

Burenrecht is per definitie recht dat geldt tussen eigenaren. Als huurder heb je geen rechten, anders dan (via de eigenaar) van de buurman eisen dat hij zich aan de regels houdt. Als zijn boom bijvoorbeeld over de erfgrens hangt.
Als de eigenaar/verhuurder zegt "zoek het lekker zelf uit", dan zou je je kunnen gedragen alsof het je eigen erf is.
Maar als je buurman vraagt (eist) om mee te betalen aan een erfscheiding, om maar een voorbeeld te noemen, bedenk dan dat de eigenaar/verhuurder (door natrekking) van rechtswege (mede-)eigenaar van die schutting wordt, en nooit de huurder.
Er zijn meerdere websites, waar je er zelf een van noemt, waar je kunt vinden wat de rechten en plichten zijn.
5 jaar geleden
Ik denk dat zij al op de goede weg zijn. Echter lees ik elders dat erfafscheidingen hier niet onder vallen. Wellicht is dit met de jaren veranderd. Op https://www.advocaathulp.com/erfafscheidingen wordt er uitgelegd dat op basis van erfafscheidingen een huurder net zoveel recht heeft als een koper van een huis.