Wijngaardgalmijt: heeft iemand een huis, tuin en keukenmiddeltje om dit te verhelpen?

Op mijn druivenstruik heb ik last van wijngaardgalmijt, zie foto.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Het beste antwoord

Met een niet giftig mengsel van 1 deel water, 1 deel spiritus, 1 deel zachte zeep, heb ik al heel wat insecten om zeep geholpen, zelfs wespen!
Gewoon even proberen.
Insecten ademen door hun huid, door dit mengsel lost de buitenhuid op en slipt dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kan je niet verwijderen, wij hebben het ook.
Het hoort eigenlijk gewoon erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biologisch kunnen we preventief tewerk gaan en dit door de schors van de wijnstokken af te pellen, immers hieronder zitten de mijten verscholen, door het ontbloten van de stam worden ze kwetsbaar voor natuurlijke vijanden als water, zon en vorst.

Aangetaste bladeren worden weggeknipt en verbrand om verder ontwikkeling van de mijten tegen te gaan.

Ook bestaat er een roofmijt (Typhlodromus pyri ) die men kan inzetten om de eitjes van de bladgalmijt te infecteren en zo de verspreiding van de bladgalmijt te verminderen.

Chemisch kan de mijt bestreden worden door bij beginnende lente te spuiten met producten op basis van zwavel, dit is echter niet noodzakelijk rekening houdend met de weinig negatieve invloed die deze aantasting heeft op de druiven zelf.

Toegevoegd na 32 seconden:
Als het niet al te erg is, lekker niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd lekker laten zittenen eventueel bladeren die erg aangetast zijn verwijderen. Heb het ook elk jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de druivenstruik spuiten met een middel dat zwavel bevat. Maar nodig is het niet, dat komt omdat de wijngaardmijt wijnig of geen schade aan de druiven zelf veroorzaakt. Het ziet er inderdaad niet zo mooi uit. Daarom haal ik zelf ook de meeste bladeren die zijn aangetast in het voorjaar weg. Zelf heb ik nog nooit gespoten, maar toch altijd een goede oogst gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biologische gewasbescherming (Spuitzwavel)
Effectief tegen de gevreesde wijngaardgalmijt!