In mijn balkonbakken met vaste planten zit op de aarde een witte schimmelachtige waas. Wie weet wat dit is, en kan/moet ik hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Antwoorden (2)

Als de (pot)grond altijd goed vochtig blijft is het normaal, dat organismen in de grond aan het oppervlak gaan groeien. Dit kunnen schimmels zijn, maar ook actinomyces welke een beetje verwant zijn aan paddenstoelen. Deze organismen hebben ook een beetje een "paddenstoelengeurtje". Je kunt met de vingers of een klein krabbertje de bovenlaag een beetje los maken en met de ondergrond mengen. Als je alles laat zoals het is kan het straks nog verder gaan met wat hardere organismen (korstmos) die als groene plakjes op de grond groeien.
Een simpeler andere mogelijkheid van de schimmelachtige draden is misschien toch het heel fijne spinrag van heel kleine spinnetjes die zeer dicht weven, maar dat verschil zal je gauw genoeg zien, vooral als er dauw op komt..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het gietwater zit kalk.
na iedere keer water geven komt er een beetje kalk bij en op den duur is het zichtbaar in een witte waas/ korst.
Sommige planten hebben daar een hekel aan en gaan slechter groeien
Bij kamerplanten zie je dit ook veel.
Regenwater geven en het probleem is opgelost, vijverwater of slootwater is vaak ook prima.