Kun je graszoden op een bestaande grasveld leggen?

Ik wil mijn achtertuin ophogen. Er ligt al gras, daar wil ik zwart zand over gooien en dan graszoden leggen. Of is het verstandiger om dat andere gras eerst weg te halen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
16K
paulus811
6 jaar geleden
Op zand groeit niet zoveel. Zou tuinaarde nemen en dat kun je over de bestaande grasmat gooien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt het beste de oude grasmat omkeren en iets dieper in de grond werken en dan de nieuwe graszoden leggen.

Het beste antwoord

Als de bovenlaag van de huidige grasmat niet te vast is, kan het wel, maar ik zou het niet aanbevelen. Het komt de waterdoorlatendheid en de bodemventilatie niet ten goede. Beter is de huidige grasmat verwijderen (30 - 40 cm diep omspitten) eventueel ondieper spitten en ophogen, en dan gereedmaken voor nieuwe grasmatten.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een grasmat leggen boven op je huidige gras is gedoemd om te mislukken. De waterdoorlatendheid en bodemventilatie verslechterd enorm hierdoor, waardoor de nieuwe grasmat snel bruin wordt en uiteindelijk doodgaat binnen enkele maanden. Ik heb hierover meer informatie gevonden op onderstaande bron en heb dit bedrijf ook opgebeld voor advies.