hoe krijg/hou ik muizen in mijn tuin?

Ik wil de natuur wat helpen en in mijn tuin mogen gerust wat muizen en egels wonen maar hoe krijg/hou ik die beestjes daar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De natuur helpen: Hoe denkt je dat te doen?
Je helpt vooral door niet te veel te doen en door wat zooi (takken, blad) te laten liggen. Vinden egels en hun voedsel fijn en die zullen niet binnen komen. Als je gaat bijvoeren en dat geldt ook voor vogelvoer dan krijg je muizen, dat is niet natuurlijk en die blijven niet buiten.
Ritsuka
6 jaar geleden
Ze blijven niet in je tuin hoor
Rieneke1
6 jaar geleden
Google eens op tuin egelvriendelijk maken. Daar zijn meer dieren dan alleen egels blij mee.
Rieneke1
6 jaar geleden
http://www.egelbescherming.nl/de-egel/egels-in-uw-tuin/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij mij hielp het knoeien van vogelvoer om een muis te krijgen.
Overigens was dat niet de bedoeling.
Eten wat door de vogels uit en voederhuisje op de grond was gegooid, werd opgehaald door een muis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had van de winter een vogelhuisje aan de schuur en om de hoek een vogelvoederhuisje hangen. In het voederhuisje zat een muis zich te goed te doen aan specifiek wintervogelvoer. Belangrijk is het niet op de grond te zetten, hierdoor is het aantrekkelijker en bereikbaarder voor ratten. Vertelde de gemeentelijk reinigingsdienst die met een anti-ratten doos kwam.

Antwoorden (2)

Hallo,

Ik altijd een egeltje in de tuin. Dit is natuurlijk heel leuk! Als jij ook een egeltje in de tuin wil is het teneerste handig om planten en gras in je tuin te hebben. Zo krijg je veel slakken en dat vinden egels heel lekker. Vervolgens is het handig om een stapel hout/takken in je tuin te hebben. Hier kunnen de egels namelijk een nestje maken. Je kunt hier voor een een egelhuisje kopen, maar mijn ervaring is dat ze hier niet zo snel inkruipen. Zorg er wel voor dat je in een omgeving woont met bomen. Egels hebben namelijk afgevallen bladeren nodig om een nestje te maken. Je kunt egels zelf ook lokken door een bakje katten/honden voer buiten te zetten. Je heb wel een grote kans dat er katten zijn die het opeten en het is natuurlijk altijd beter voor de egel als hij zelf zijn eten zoekt.

Ik weet verder eigenlijk niks over muizen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ratten vinden voer ook lekker..
Haal niet alle gevallen bladeren weg. Zorg voor schuilplekken zoals struiken met veel blad bij de grond. Zorg dat ze eten kunnen vinden voor de muizen zijn dat bessen, noten, zaden en insecten. Egels eten vooral insecten.
Een opgestapelde stapel brandhout is voor egels aantrekkelijk als slaapplek voor de winter.