Enorme wesp of hoornaar?

Ben me rot geschrokken van dit enorme beest, leek op de moeder aller wespen. Gauw m'n peuter mee naar binnen genomen, weet niet hoe agressief ze zijn... Is het een wespenkoningin (laat in het jaar?) of een hoornaar? Hij is veel te groot voor een gewone wesp.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een hoornaar is ongeveer 3 cm lang, een heel groot insekt. Een hoornaar is over het algemeen ook iets donkerder gekleurd aan de voorkant van het achterlijf. Het is een "vlees"eter van insekten-vlees. Maar pas toch maar een beetje op, als je onverhoopt gestoken wordt door zo'n B52 dan moet je wel snel naar het ziekenhuis. Het is namelijk wel erg veel gif in een keer op een plek in je lijf. Met Google plaatjes zie je er een heleboel.
Amadea
6 jaar geleden
Maar een hoornaar is minder agressief dan de gewone 'limonadewespen', en dit insect is bovendien niet uit op zoetigheid. Daardoor valt hij niet vaak mensen lastig. Zij zijn banger voor ons dan wij voor hen hoeven zijn. Het zijn andere kleine insecten en libellen die te vrezen hebben van deze wespachtige.
Een hoornaarsteek kan wel erg pijnlijk zijn. Het insect wordt echter pas agressief als je het probeert weg te slaan of wanneer je het in het nauw drijft. Doe je dat niet, dan zal er niks gebeuren.

Antwoorden (1)

Het betreft een Europese hoornaar, Vespa crabro.
Amadea