Helpt spiritus met groene zeep tegen de buxusmot?

Ik wil liever niet met gif spuiten

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
104.1K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik vrees dat er geen kruid tegen gewassen is. Er lijkt niets te helpen, menigeen zit met de handen in het haar op het moment. Zeker geen gif gaan spuiten, want ook dat is zinloos en bovendien enorm schadelijk.
paulus811
6 jaar geleden
@Rieneke1, jouw reactie is beter dan het antwoord hieronder. Er is inderdaad niets dat helpt tegen de buxusmot.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Xen Tari heeft in Nederland geen toelating.
Dit product is jaren geleden ingezet tegen de eikenprocessie rups, waarna "grote grazers" ziek zijn geworden. Dierenartsen hebben verklaard dat het aan Xen Tari lag.
Het is dus niet veilig voor mens/dier en word daarom niet toegelaten.
Moeilijk om aan te geven wat je moet doen, indien je het biologisch wilt oplossen. In elk geval nu vallen zetten met lokstof welke de mannelijke motjes in de val lokken. Vrouwelijke exemplaren hebben geen partner en verdwijnen elders.
Teven de Buxus bestuiven met Lavameel, kost ca. 1 cent per m2. Werkt preventief.

Antwoorden (3)

Jazeker, voor de particulier is spiritus met groene zeep (afwasmiddel) en water, de oplossing. Groene zeep is een heel goed produkt op vele manieren te gebruiken, ook als afwasmiddel

"Er schijnt gif te koop te zijn, maar ook schijnen ze niet van spiritus met afwasmiddel en water te houden. Ook las ik de tip om de planten te ondersteunen met wat extra mest, zodat ze weer kunnen bijtrekken als de rupsen weg zijn." (bron)

Professionele hoveniers/tuinmannen mogen wel met het biologisch bestrijdingsmiddel 'Btk' werken. Het is hoewel biologisch toch een link goedje (handschoenen / juiste dosering en toepassing)

"Welke biologische bestrijding is mogelijk?
Biologische bestrijding is mogelijk met Bacillus thuringiensis var. Kurstaki (Btk). Rupsen die besmet raken met deze bacterie krijgen problemen met hun spijsvertering, stoppen met eten en sterven. Dat geldt echter ook voor andere soorten rupsen die inheems en niet schadelijk zijn. Voorzichtigheid (juiste dosering en toepassing) is dus belangrijk.

Let op: preparaten met Btk zijn in België en Nederland niet vrij te koop. Ze zijn enkel verkrijgbaar voor professionals. Neem hiervoor contact op met je ecologische hovenier."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
burgos
5 jaar geleden
Oei,spiritus helpt echt niet!
Spiritus met groene zeep helpt niet tegen de rups van de buxusmot. Spiritus met groene zeep is goed tegen luizen/vlooien maar werkt niet tegen rupsen. Als je niet met gif wilt spuiten dan kun je gebruik maken van een biologisch middel dat in de tuincentra te koop is. Xentari is zo'n middel. Wel is het succes afhankelijk van de temperatuur. Hoe warmer hoe meer de rupsen eten. Boven 15 graden moet het in elk geval zijn. Ook zal je vaker moeten spuiten omdat de motten meerdere vluchten per jaar hebben. Nog belangrijker is het je eigen maken van het typische schadebeeld wanneer de eitjes van de mot uitkomen en de jonge rupsen beginnen te vreten. Kleine bruine samengevouwen blaadjes duiden meestal erop de dat er een klein rupsje tussen zit. ( zie link ) Op de grond zie je vaak kleine groene korreltjes liggen, dat zijn de uitwerpselen van de rups. Handmatig kun je dan vaak veel schade voorkomen. Veel info vind je op de bijgevoegde link. En anders, helaas kijken voor een alternatief is vaak de beste oplossing. Jij kunt wel spuiten maar als iemand in je buurt dat niet doet dan blijf je toch met een "haard" zitten waar jij ook last van hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De buxusmot zelf,als je die voordien ziet,dood maken.
Als de struik al bevallen is van de rupsen,
dan de buxusstruik met de hogedrukspuit bewerken,
dat overleven ze niet!
Buxus struikjes ,ook al zijn ze aangetast,
niet gelijk verwijderen,zoals meningeen doet.Die paniek is nergens voor nodig!
Rustig afwachten tot ze weer nieuw blad krijgen.
Een boom waar de bladeren vanaf vallen,ga je toch ook niet kappen?
Alternatief voor de Buxus is de plant iIex crenata

https://www.google.nl/search?q=ilex+crenata&oq=Ilex+crenata&aqs=chrome.0.0l6.10802j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Die lijkt qua blad heel veel op de buxus,maar die blijft verschoond van de buxusmot.
Toegevoegd op 28 april 2018 13:27: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
klopt, wel ff kijken welke soort Ilex crenata, er zijn 10tallen soorten in omloop.
De meeste bedrijven geven nauwelijks/geen advies, weten verschil zelf niet.
Pas wel op met hogedruk reiniger, Buxus lijdt er ook veel van.