Kun je klein fruit 3 weken naar het inplanten volledig terug snoeien?

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer 3 weken terug een braam, een zomer- en een herfst framboos, zwarte bessen en rode bessen binnen gekregen en ingepoot.

Nu lees ik veel dat je direct na het planten het kan terug snoeien om zo de wortelgroei te stimuleren ipv dat de plant gaat focussen op vruchten. Alleen is het nu niet echt de tijd om te planten lees ik vaak, en zie ik ook al kleine vruchten komen. Heeft het nog nut om de planten nu terug te snoeien (in deze periode), kan ik beter wachten tot de winter of zou ik het gewoon laten voor wat het is?

Vriendelijke groet,

Marco de Weijer.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou een groot deel tot alle vruchten weg snoeien. Anders gaat er veel kracht in kleine vruchtjes zitten waar je toch niks aan hebt. De rest lekker laten groeien, zodat de kracht van de plant in de herfst richting wortels kan gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe bedoel je met een een groot deel terug snoeien? Alles tot de bijvoorbeeld het derde buitenste oog vanaf de grond? En hoe zou je dat doen met de bramen en frambozen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoelde: alleen een groot deel van de vruchten weg snoeien.
De plant lekker laten groeien.
Je kan wel een deel laten zitten, dat worden dan hopelijk nog wel mooie vruchten.
Inekez1
6 jaar geleden
Volledig terugsnoeien moet je sowieso nooit doen. Normaal gesproken na het planten ± 1/3 deel van de scheuten inkorten. Voor echt snoeien is het nu te laat, daar wordt de plant niet sterker van. Wel kun je de takken nu toppen. Ze lopen dan niet verder uit met bladeren voorbij de plekken waar al vruchten komen. Dat scheelt in de hoeveelheid vocht die de struik nodig heeft. Houd er deze zomer rekening mee dat de planten nog weinig wortels hebben en dus extra gevoelig zijn voor droogte. Niet elke dag een beetje water geven, maar eens per week goed doorwateren. Dat bevordert de diepere wortelgroei. Bij telkens een beetje water ontwikkelt de plant vooral worteltjes bovenaan en blijft daardoor altijd gevoeliger voor droogte.

Antwoorden (1)

Om ook onder de grond goed te groeien heeft een plant ook bladgroen nodig.
Dus bladeren.
Die er dus afknippen is geen goed plan.
Bij het planten van nieuwe struikjes, klein fruit, is snoeien wel van belang geweest.
Juist om een evenwicht te krijgen tussen wortels en groen.
Nu na 3 weken heeft dat geen zin meer.
Een goed organische vloeibare mest in het gietwater doen en dat wekelijks geven, geeft een flinke groei voor je nieuwe planten.
Ook de grond rondom los houden is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Voor snoeien is het nu te laat, daar wordt de plant niet sterker van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@eddijst, kan het wel probleemloos alle overvloedige druivenranken wegsnoeien? De nutteloze dus, waar alleen blad aanzit?