Welke beestje is dit. Loopt al bijna in week in grote getalen buiten langs de rand van ons huis bij de voordeur en verder? Waar zitten ze in, want

Waar zit het "nest"

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Het beste antwoord

Het is de nimf van een wants. De vorm van een volgroeide wants is al aanwezig, maar bepaalde onderdelen moeten nog komen of bijkleuren. Vermoedelijk betreft het een Grauwe schildwants, Rhaphigaster nebulosa. Zie ook https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/494896/insect-poten

Ze eten bladkeverlarven en zijn nuttig als die een plaag vormen. Het beestje is volkomen onschuldig.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ze komen voor op loofbomen – soms op naaldbomen – en kruiden, onder meer langs bosranden, op ruderale terreinen en in tuinen. De wantsen zijn al vroeg in het jaar actief, met een duidelijke piek in maart en april.
Amadea