Wat voor onkruid is dit en hoe kom ik er af?

Het groeit als kool en overal. Een maand geleden al begonnen met weghalen maar het blijft vreselijk snel en veel opkomen.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ik ben bezig met de foto's maar dat lukt weer niet. Moment............

Toegevoegd na 4 minuten:
Image and video hosting by TinyPic

[IMG]http://i67.tinypic.com/sxn15l.jpg[/IMG]

http://nl.tinypic.com/r/sxn15l/9

http://i67.tinypic.com/sxn15l.jpg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Antwoorden (2)

Dat is zo te zien heermoes (akkerpest, paardenstaart, equisétum), een vervelend onkruid dat zeer moeilijk te bestrijden is.

Kenmerkend voor heermoes zijn de duidelijk gelede meestal holle mergstengels. De zijtakken staan in kransen, afgewisseld door kransen van kleine schubvormige bladeren, die aan de basis met elkaar vergroeid zijn.

Bestrijden is zeer moeilijk door de grote hoeveelheden energievoorraad in de ondergrondse wortelstokken. Grote groepen kunt je zeker doen afnemen door ze systematisch uit te putten. Als ze bovengronds komen om nieuwe energie op te doen, moeten deze steeds weer worden dood gespoten of afgehakt. Zo kan de plant geen nieuwe ondergrondse voedselreserves in de wortelstok opslaan. Hierdoor zal de plant na verloop van tijd niet genoeg energie meer over hebben om nog nieuwe takken te kunnen vormen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door het kalium- en fosforgehalte van de bodem voldoende op peil te houden wordt het woekeren tegengegaan. Je kunt de heermoes verstikken door kalium en fosfor te geven en dan af te dekken met een dik zwart plastic. Let op, de stengels zijn giftig voor huisdieren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik ben er dus lekker mee haha. Ik gebruik al azijn maar dat is maar een tijdelijke oplossing. Het komt steeds weer op. Dat kalk en fosfor wil ik misschien proberen maar ik heb in dat stuk grond gezaaid dus dat kan nu niet.
Kan ik in de winter/najaar dat kalk en fosfor doen of heeft het dan geen nut omdat het dan niet groeit? Of kan ik, (misschien dom idee hoor) in de winter/najaar als mijn zaai is uitgebloeid, liters azijn in de tuin kieperen zodat t dood gaat? Of komt het dan in het voorjaar weer op?
Ik had al verse grond er op gegooid op de hoop dat ze dan minderen omdat een arme grond beter is voor die plant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@mannonnetje3
Wat je wel kunt doen, zelfde lijn denken, is verhoogde 'bloembedden' maken dus net als wanneer asperges (of aardappelen) gepoot worden, een verhoging maken met veel nieuwe/verse grond. (Denk aan paadje ertussen) en weet niet wat je precies zaait, maar maakt niet uit kan met bloemen of met groente natuurlijk. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/aa/76/a2/aa76a21ba547fa437a3ba0916cc479f0.jpg https://www.google.nl/search?q=verhoogde+bloembedden&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjzweDxga7TAhWGYlAKHaHTDicQ_AUICCgB&biw=804&bih=432#tbm=isch&q=verhoogde+groentebedden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Manonnetje3 "Of kan ik in de winter/najaar liters azijn in de tuin kieperen zodat t dood gaat?" Dat kan, maar beter is het om dagelijks de groene delen in te sproeien en zo weinig mogelijk in de grond te krijgen om verzuring tegen te gaan. Daarnaast werkt sproeien in de felle zon ook beter om de heermoes kapot te krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat al van alles tussen dat al op komt. 1 en 2 jarige bloemen voor de bijen. Het onkruid staat zo goed als om en om met de echte plantjes. Dus sproeien word moeilijk omdat ik dan mijn echte planten ook sproei.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik wel stengeltje voor stengeltje ga spuiten/druppelen op het onkruid, gaat het dan echt dood of alleen dat puntje wat uitsteekt en gaat de rest gewoon weer door groeien?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heermoes
"Direct besproeien met (20%) azijnzuur in felle zon gevolgd door ten minste een dag zonder regen wordt in tuinen wel gerapporteerd als een bruikbare bestrijdingswijze, maar zal af en toe moeten worden herhaald." Let vooral op die 20%, gewone schoonmaakazijn zit meestal onder de 10%
20% is te koop, maar als je als gewone hebt staan: https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/190848-schoonmaakazijn/ Gebruik geen roundup of ander gif, voor je eigen gezondheid en met een beetje pech wordt het een dooie plek waar nooit meer wat groeit.
Daarnaast kan heermoes er redelijk tegen waardoor je dus veel nodig zal hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hier kan ik eat mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Et gecheckt, mijn azijn is maar 7%. Ik kan de 20% erg moeilijk vinden. Heb je een idee? Ik wil het in een fysieke winkel kopen. En kan ik eventueel een sterkere nemen en dan verdunnen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet alleen online winkels, sommige hebben wel een afhaal optie. Verdunnen is geen probleem, wel oppassen als je hoge concentraties hebt, vooral niet in je ogen krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kun je mij misschien een paar links geven met online verkooppunten? Bouwmarkten en tuincentra ben ik geweest en verkopen het niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
google "azijn 20%" en je krijgt er een paar, dit is de 1e:
http://www.werkenmetmerken.nl/nl/azijnzuur_20_/p/11174
(kan ook per 5 liter)
70 of 80% bestellen en zelf verdunnen is goedkoper, maar daar dus wel mee oppassen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Weet jij of dat beteouwbare sites zijn?
Heermoes, akkerpaardestaart en zevenblad

Jij hebt heermoes, maar die andere twee zijn voorbeelden van ander onkruid, dat krijg je met net zoveel gemak in je tuin en het bestrijden ervan kost evenveel moeite.

Het is echt vreselijk spul... eindeloos er uit trekken en binnen een dag zie je weer de eerste groene sprietjes.
Het eindeloos eruit trekken helpt niet , eronder zitten wortels die door de hele tuin gaan, net als die andere met witte bloemen (vogelmuur/haagwinde) en zeegras. (Jouw foto lijkt hier genomen te zijn in mijn tuin)

Bestrijden
met wortel en tak verwijderen
kokend water
bleekwater (kijk uit met huisdieren)
onkruidbrander
Round up (zeer agressief spul! door boeren gebruikt)

Gebruik anti-worteldoek als je een nieuwe aanwinst wilt planten, maar zeker ook onder bestrating , je zithoek.

(bron)Koop geen dure onkruidverdelger. Hier zijn 12 manieren om onkruid te doden op een goedkope manier!
Wij hebben nu een lijst samengesteld van alle natuurlijke onkruidverdelgers.

Azijn
Herbicide zeep
Borax
Kokend water
Brand
barricades
Zout
Met de hand

Veel manieren om onkruid te bestrijden, naast gewoon wieden. Succes!

Toegevoegd na 28 minuten:
http://blog.natuurlijkemoestuin.be/heermoes-is-geen-lastig-onkruid/

"Door beide gebeurtenissen naast elkaar te leggen, de heermoes als signaalplant voor een tekort aan mineralen in de bodem en het lavameel als leverancier van een breed scala aan mineralen, kwam mijn moeder op het idee om lavagruis te gebruiken in de zelfpluktuin.

In het daaropvolgende voorjaar heb ik een kleine 100 kg lavagruis gestrooid op het stuk grond waar vanaf de maand mei normaal allemaal groene sprietjes naar boven komen. Tegen de zomer wordt het een waar groen tapijt en is het werkelijk onbegonnen werk om deze uit te trekken of te bedekken.

Ik had niet verwacht om in het eerste jaar al resultaat te zien, het gruis moest eerst nog verwerkt worden door het bodemleven, maar groot was mijn vreugde toen er in het voorjaar en de volledige zomer nauwelijks heermoes opkwam!"

Zou dit de oplossing zijn, het antwoord op vele uren onkruid wieden? in dat geval moet je gaan zoeken naar 'lavagruis'!
In reacties op die link lees ik over 'lavameel', anders/prijs/werking/methode?

Akkerwinde is wat ik bedoelde (met de witte bloemen), lees net: uit te putten door alle groene blaadjes te verwijderen, niet aan de wortel zitten, deze vermeerdert onmiddellijk.

--Heermoes en akkerpaardestaart is natuurlijk hetzelfde onkruid:)--
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@jodokus52 "Heermoes, akkerpaardestaart en zevenblad. Jij hebt heermoes, maar die andere twee zijn voorbeelden van ander onkruid". Heermoes en akkerpaardestaart zijn hetzelfde, maar zevenblad is wel een ander onkruid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, bedankt @NickBoven, ik zag het daarnet, bedoelde Akkerwinde,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Edankt voor het uitgebreide antwoord! !