Als je een gat graaft in een bos en je gooit hem daarna weer dicht waarom gaat hij dan niet vol?

Ookal doe je HEEL goed al het zand teruggooien en nog stiekum ook wat bosgrond mee er bij in scheppen. Je zou toch denken dat je met een bult overblijft omdat het zand losser is komen te liggen maar ik hou altijd een gat over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is om meer kijkcijfers te trekken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je het gat niet zo diep graven !hahaha

Het beste antwoord

Zodra het zand uit de grond komt, komt het in aanraking met zuurstof en gaat het vocht wat in de grond zit verdampen. Dit heet ook wel inklinken. Hierdoor neemt het volume af. Als je het er later weer in gooit kom je dus eigenlijk geen zand tekort, maar lucht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, geen luchttekort, maar watersnood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan doe je iets niet goed!
Als je alles er weer in gooit dan moet het gat weg zijn!
Blijven oefenen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het gat dichtgooit gebruik je ongemerkt een andere techniek dan toen je het gat ben gaan graven.
Daardoor lijkt het altijd alsof je hetzelfde gat niet vol krijgt met dezelfde berg zand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige verklaring die ik kan geven is dat bosgrond bladrrijk is, bij een wildbos, blad op blad op blad enz.
Op een gegeven moment wroden door de druk van de bladeren de onderste lagen steeds ietsje verder ingedrukt. De daaropliggende lagen weer iets minder tot aan het oppervlak.
Nu ga je graven en komen die pakketje van onderr die stevig aangedruk waren naar boven.
Dan gooi je het gat dicht waardoor die zwaardere pakketje die eerst onderop lagen nu boven op de wat minder ingedrukte lagen komen te liggen. Die worden nu ingedrukt dus nu is die hele laag in zijn geheel wat dunner geworden doordat nu ook de in erste instantie half ingedrukte paketje helemaal zijn ingedruk en dat zie je terug in de daaromheen liggende lagen zodat dat dan lager uitkomt t.o.v. de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je dezelfde hoeveelheid zand gebruikt kan het volgens mij niet eens.
het verplaatsen van zand zorgt er voor dat er meer lucht in komt. dat zand neemt dus een groter volume in. het verplaatsen gebeurt 2 keer. 1 keer uit het gat en een keer er in.
2 maal toename van volume dus ruimte te kort in het oorspronkelijke gat.